22. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part
 
PIETRUSZKA – ROZSZERZENIE
Granhøj Dans (Dania)
 
Polska premiera!
 
UWAGA!
SPRZEDAŻ BILETÓW – WYŁĄCZNIE W KASIE TEATRU ROZRYWKI
(nie ma możliwości zakupu przez Internet!)


Granhøj Dans to znakomity wizualny teatr tańca z Aarhus w Danii, założony i prowadzony przez tancerza i choreografa Palle Granhøja. Punktem wyjścia do wszystkich, realizowanych od blisko 30 lat przedsięwzięć grupy jest „technika przekraczania przeszkód” ("Obstruction"). W procesie kreacji zadaniem aktora-tancerza jest praca nad własną osobowością, przekraczanie własnych ograniczeń i wydobycie z tego, co wewnętrzne cech ogólnych, rzucających światło na ludzką egzystencję w ogóle. Dlatego też w spektaklach Granhøj Dans obserwujemy na scenie nie tyle tancerzy i choreografię, co po prostu: mężczyzn i kobiety – szczerych, prawdziwych i kompletnych. Od kilku lat Palle Granhøj wraz z międzynarodową grupą performerów tworzy spektakle nawiązujące do muzycznej klasyki, zarówno rozrywkowej (Cohen), jak i poważnej (Mahler, Strawiński).

„Pietruszka – Rozszerzenie” to kolejna autorska interpretacja baletu Strawińskiego, po świetnie przyjętym dyptyku Granhøj Dans opartym na sławnym „Święcie wiosny”.

„Pietruszka ” Granhøja to jedyna w historii godzinna wersja tej baletowej tragifarsy z 1911 roku, traktującej o miłosnym trójkącie trzech lalek, powołanych do życia przez ponurego lalkarza Czarodzieja podczas jednego z rosyjskich „skomorochów”. W oryginale, w Balecie Diagilewa, główną rolę tragicznie zakochanego klauna Pietruszki zagrał jego gwiazdor Wacław Niżyński. W interpretacji Granhøj Dans „Pietruszka” to prawdziwie międzynarodowy eksperyment taneczno-muzyczny, realizowany przez Duńczyka z udziałem pianistki z Rosji oraz czwórki aktorów-tancerzy rodem z czterech krajów: Grecji (Balerina), Szkocji (Maur), Węgier (Pietruszka) i Polski (Czarodziej). W chwilami żartobliwym, chwilami tragicznym tonie teatralność, muzyczność, sztuki wizualne i taniec zespalają się w jedno, tworząc intrygującą, niesztampową całość.

 
Reżyseria: Palle Granhøj.
Występują: Bill Eldridge, László Fülöp, Mikolaj Karczewski, Sofia Pintzou, Maria Eshpai.
Muzyka: Igor Strawiński.

A TO POLSKA WŁAŚNIE
Koncert Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk
 
Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny to jeden z największych polskich zespołów folklorystycznych, założony 1 lipca 1953 przez Stanisława Hadynę oraz Elwirę Kamińską; siedziba zespołu mieści się w pałacu w Koszęcinie. Ponad stuosobowy skład artystyczny obejmuje chór, balet i orkiestrę. Poziom artystyczny Zespołu przyniósł mu uznanie na całym świecie, liczne nagrody i dyplomy honorowe. „Śląsk” odwiedził 44 kraje na pięciu kontynentach i dał ponad 7 tysięcy koncertów dla ponad 25 milionów widzów.

 


Obecnie w repertuarze Zespołu znajduje się kilkanaście różnorodnych form artystycznych - od wielkich widowisk przynoszących barwną i dynamiczną panoramę folkloru wszystkich regionów kraju, poprzez wielce efektowne koncerty edukacyjne, aż po prezentacje muzyki klasycznej i sakralnej.




W swoim dorobku Zespół ma także 12 płyt wydanych w Złotej Kolekcji "Śląska"– wydawnictwa będącego doskonałą kolekcją narodowej muzyki i pieśni. Cztery z nich posiadają status Złotej, jedna Platynowej Płyty.

 




A TO POLSKA WŁAŚNIE to koncert ukazujący piękno kultury narodowej na tle bogactwa spuścizny regionalnej. Całokształt widowiska stanowią ludowe pieśni i tańce charakterystyczne dla poszczególnych regionów Polski, wzbogacone choreografiami tańców narodowych. Dynamika koncertu i barwne kostiumy sceniczne tworzą widowisko, które przenosi widza w świat malowniczej kultury ludowej.

Więcej o zespole: http://www.zespolslask.pl/pl/#
Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych, na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 r.
Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, w operach oraz teatrach lalek.
Współpracowała mi.n. z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrem Bagatela w Krakowie, Teatrem im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Lubuskim Teatrem im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Operą Krakowską,
Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku Białej, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Zdrojowym Teatrem Animacji w Jeleniej Górze, Teatrem Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie, Teatrem Maska w Rzeszowie, Białostockim Teatrem Lalek itd.
Współpracuje z Konradem Imielą, Michałem Kotańskim, Katarzyną Aleksander-Kmieć, Jackiem Gęburą, Ewą Piotrowską, Agatą Kucińską, Jerzym Bielunasem, Robertem Drobniuchem.
Jest autorką kostiumów ceremonii otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wroclaw 2016
Do bardziej znaczących jej realizacji należą:
– Trzej Muszkieterowie w reż. Konrada Imieli, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu (kostiumy),
– Poskromienie złośnicy w reż. Michała Kotańskiego, Teatr Bagatela w Krakowie (kostiumy),
– Świętoszek w reż. Michała Kotańskiego, Teatr im. Jaracza w Olsztynie (kostiumy),
– Dzieje grzechu w reż. Michała Kotańskiego, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (kostiumy),
– Tempus Fantasy w choreografii Jacka Gębury, Teatr Capitol we Wroclawiu,
– Ich czworo w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi,
– Umwuka wg W. Tochmana, w reż. Jana Naturskiego, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu (wyróżnienie za najlepszą scenografię sezonu teatralnego 2013/2014 wg portalu teatralnego Teatr dla Was),
– Don Juan  Moliera, w reż. Michała Kotańskiego Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze (kostiumy),
– Mefisto K. Manna w reż. Michała Kotańskiego, adaptacja R. Paczocha, Teatr Bagatela w Krakowie (kostiumy),
– Rat Pack, czyli Sinatra z kolegami, w reż. Konrada Imieli w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu,
Sam, czyli przygotowanie do życia w rodzinie M. Wojtyszki, w reż. Jakuba Krofty, Wrocławski Teatr Lalek (Nagroda za najlepszy spektakl przyznana na 20. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej),
Don Juan Moliera w reż. Michała Kotańskiego, adaptacja R. Paczocha, Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze (kostiumy),
Frankenstein H.K. Grubera, opera w reż. Roberta Drobniucha, Opera Krakowska,
Myszki i wojna – opera dla dzieci w reż. Roberta Drobniucha, Opera Krakowska, Teatr Muzyczny w Poznaniu we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena,
Tylko jeden dzień w reż. Agata Kucińska, Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze,
Koralina – N. Gaiman, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Pinokio w Łodzi,
Disco Pigs – E. Walsh, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Rawa, Katowice,
Amelka, Bóbr i Król na dachu T. Dorsta w reż. Roberta Drobniucha w Teatrze Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach (scenografia i kostiumy),
Trzy wesołe krasnoludki J. Brzechwy w reż. Konrada Imieli w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu,
Sklep z zabawkami A. Popescu w reż. Roberta Drobniucha w Teatrze Maska w Rzeszowie,
Wewnątrz Patty – P. Almodóvar , spektakl dyplomowy Studium Muzycznego przy Teatrze Muzycznym Capitol w reż. Konrada Imieli,
Zaczarowane podwórko - spektakl baletowo-taneczny w reż. Jacka Gębury w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu,
Bajka – Zjajka  M. Dużyńskiego w reż. Autora wystawiona w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie – Laureat Nagrody Złota Maska w kategorii SPEKTAKL MŁODYCH WIDZÓW,
Królowa Śniegu H. Ch.Andersena, spektakl muzyczno-baletowy w reż. Katarzyny Aleksander-Kmieć w Teatrze im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie,
Kopciuszek L. Bardijewskiej w reż. Ewy Piotrowskiej w Teatrze Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej,
Mała Syrenka - H. Ch. Andersena w reż. Ewy Piotrowskiej w Teatrze Maska w Rzeszowie spektakl muzyczny,
Ścigając zło w reż. Konrada Imieli w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu (kostiumy),
Świat Garmanna E. Piotrowskiej (na motywach S.Hola) w reż. Ewy Piotrowskiej w Teatrze "Baj", w Warszawie – Spektakl powstał w ramach projektu "Dziecko-teatr-świat. Ponad barierami",
Czarnoksiężnik z Krainy Oz L F. Bauma w reż. Jerzego Bielunasa w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu (kostiumy),
Opowieść wigilijna Ch. Dickensa w reż. Ewy Piotrowskiej w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu,
Piękna i Bestia w reż. Katarzyny Aleksander-Kmieć w Teatrze H. CH. Andersena w Lublinie,
Woyzeck G. Buchnera w reż. Karoliny Maciejaszek w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie.

W Teatrze Rozrywki zaprojektowała kostiumy do spektakli:
Zobacz Alicjo w reż. Katarzyny Aleksander-Kmieć,
Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana.


Foto: Artur Wacławek

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu (specjalność wokalistyka jazzowa). Obecnie kontynuuje studia magisterskie.
Członek zespołu wokalnego Teatru Rozrywki od roku 2016.
Role w Teatrze Rozrywki;
– Masza (Świta Elżbiety Benning) w musicalu Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana.
Nagrody i wyróżnienia:
– laur Złotej Maski na Festiwalu Ogólnopolskim Piosenka w Teatralnej Masce, Zamość;
– I miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Francuskiej w Bańskiej-Bystrzycy, Słowacja;
– I miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Francuskiej im Edith Piaf w Krakowie;
– laureatka nagrody specjalnej od Związku Artystów Scen Polskich na Festiwalu im. Łucji Prus „W Żółtych Płomieniach Liści” w Białymstoku;
– I miejsce na festiwalu „Al. Legro - Tribute to Szpilman”, Sosnowiec 2015.

Foto: Tomasz Zakrzewski

 

22. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part
 
BPOLAR (DWUBIEGUNOWY)
Ayit Ensemble / Beer Sheva Fringe Theatre (Izrael)
 
Po raz pierwszy w Polsce!

UWAGA!
SPRZEDAŻ BILETÓW – WYŁĄCZNIE W KASIE TEATRU ROZRYWKI
(nie ma możliwości zakupu  przez Internet!)


Ayit Ensemble to grupa teatralna, powołana do życia w Beer Sheva Fringe Theatre, ośrodku teatralnym położonym w samym sercu izraelskiego południa, w Beer Sheva, stolicy regionu Negew i Galilea. Beer Sheva Fringe Theatre to teatr impresaryjny, ale także (lub przede wszystkim) aktywne centrum kreowania własnych oryginalnych produkcji teatralnych o charakterze alternatywnym i awangardowym. Członkowie Ayit Ensemble to artyści „rdzenni”, mieszkający i tworzący w Beer Sheva.


 
BPolar (Dwubiegunowy) to duża autorska produkcja teatralna, będąca wizualną adaptacją Pamiętnika wariata Mikołaja Gogola, noweli, która jest jednym z pierwszych w literaturze opisów choroby dwubiegunowej, na którą cierpi – jak podają niektóre badania – nawet 1% światowej populacji. Reżyserem BPolar jest Yoav Michaeli, doświadczony awangardowy twórca teatralny, jeden z założycieli Beer Sheva Fringe Theatre i jego dyrektor artystyczny. Przedstawienie jest eksperymentem scenicznym, próbą zaprzężenia gogolowskiej opowieści, traktującej o perturbacjach urzędnika wpadającego w sidła obsesyjnej miłości, co wiedzie go ku chorobie psychicznej, w maszynerię bezsłownego teatru totalnego.


 
Na BPolar składają się: gogolowski temat, rozbudowane działania sceniczne, muzyka i video art. Spektakl jest uznawany za jeden z najważniejszych manifestów współczesnego izraelskiego teatru awangardowego.
 
reżyseria: Yoav Michaeli
scenografia: Avi Sechvi
wideo: Eli Levy
muzyka oryginalna oraz oprawa muzyczna: Amir Groman.
 

występują:
Oren Atias
Reut Barbie
Roi Gur
Avihay Cohen
Ofer Freeman
Tal Shlachtman.
 
Więcej na www.fringeB7.co.il