Teatr Strefa Otwarta
BEZ-SENNOŚĆ
 
UWAGA! PREMIERA LAUREATA 6. OBSERWATORIUM ARTYSTYCZNEGO ENTRÉE!
 
Szekspir nie stworzył swojego dzieła po to, by spełnić swój kulturalny obowiązek, a więc po co? Po to, by się bawić. Bo nawet, gdy rzecz jest okrutnie smutna, wasze przejęcie się do łez tragedią sceniczną postaci, także jest zabawą.
(Bogusław Kierc)
 
Namiętność. Intryga. Zazdrość. Przeznaczenie. Sen nocy letniej to historia o miłości wielu par. Miłości czystej, niemożliwej, dzikiej, pięknej. Miłości ponad wszystko. Zdarzenia mają naturę snów i marzeń. Najsprzeczniejsze żywioły schodzą się tu i ocierają. Widma zjawiają się i nikną, groza rozwiewa się śmiechem, miłość przeistacza w złudzenie.
Dwójka aktorów wciela się w 11 postaci, by ukazać moc teatralnej metamorfozy. Widzowie mają szanse polemiki z aktorami. Mogą wpływać na kształt i rozwój akcji. Interakcje z widownią zainspirowane teatrem szekspirowskim są nieodłączną częścią działalności Teatru Strefa Otwarta.
 
TEATR STREFA OTWARTA to dwuosobowa formacja, utworzona przez Annę Rakowską i Piotra Misztelę, absolwentów krakowskiej PWST (Filia we Wrocławiu) w czerwcu 2013 r. W swojej działalności skupili się na analizie i rekonstrukcji metod pracy w teatrze elżbietańskim.
 
Spektakl jest wynikiem współpracy Teatru Strefa Otwarta z Teatrem Rozrywki w ramach rezydencji artystycznej szóstej edycji Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE. Jest to autorski projekt Anny Rakowskiej i Piotra Miszteli, zainspirowany Snem nocy Letniej Williama Szekspira.
 
reżyseria i obsada: Anna Rakowska, Piotr Misztela
ruch sceniczny: Maciej Cierzniak
scenografia: Lidia Kanclerz
 
prapremiera: 1 października 2016
 
Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Łodzi. W latach 2000-2013 pobierała nauki tańca współczesnego w Akademii Tańca Współczesnego „Danceworks Berlin” w Berlinie.
Była stypendystką Prezesa Rady Ministrow za osiągnięcia w nauce w roku 2009.
Jeszcze podczas nauki w Szkole Baletowej współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi.

Brała udział w następujących warsztatach:
– „Maximum Dance Course” – Nederlands Dance Theatre NDT – repertuar współczesny teatru NDT (Haga),
– „Mabel Alter Balletschool” – repertuar klasyczny (Haga),
– Międzynarodowe Warsztaty Tańca Współczesnego Poznań.

Ma w dorobku pracę m.in. w:
– Knutschfleck Berlin Variete (Berlin) – jako tancerka i choreograf,
– Das Andere Theater (Berlin), teatr pantomimy – jako mim,
– Instalacja „Still Disco” w choreografii Anny Luelli Zahner (Berlin oraz Dusseldorf) – jako aktorka,
– Wiener Festwoche – projekt „Agora I” (Wiedeń) – jako aktorka.


18. WAKACYJNY PRZEGLĄD PRZEDSTAWIEŃ

Terrence McNally

MARIA CALLAS. MASTER CLASS
Och-Teatr z Warszawy

Powrót Callas. Po latach, po wielu nowych opracowaniach Jej życia, setkach materiałów zamieszonych przez ostatnie 20 lat, wywiadów i filmów na youtube, po dwóch biograficznych filmach kinowych i kilku telewizyjnych, nowa interpretacja niezwykłego tekstu teatralnego Terrence’a McNally’ego MARIA CALLAS. MASTER CLASS.I znów reżyseruje Andrzej Domalik, w roli Marii Callas na nowo Krystyna Janda, w nowym ujęciu. To wielokrotnie nagradzany, grany na całym świecie tekst. O miłości do sztuki. Do muzyki. Fascynujący. Dowodzący tezy, że życie bez sztuki nie ma sensu. Że sztuka potrafi  sprawić, że wszystko, nawet codzienność, nabiera bogactwa i wartości. Opowieść o artystce, która z kolei sztuce oddała wszystko. Sztuce, która uczyniła ją szczęśliwą i podziwianą, a jednocześnie – samotną i zawiedzioną życiem. Wielka opowieść o pracy, warsztacie i relacji artysty z publicznością.

recenzje i zdjęcia ze spektaklu: tutaj...

tłumaczenie:
Elżbieta Woźniak
reżyseria: Andrzej Domalik
scenografia i kostiumy: Krystyna Janda i Andrzej Domalik
p
rojekcja multimedialna: Paweł Szymczyk

OBSADA:
Krystyna Janda
Agnieszka Adamczak / Marta Wągrocka
Anna Patrys / Jolanta Wagner
Rafał Bartmiński / Tadeusz Szlenkier / Mateusz Zajdel
Mateusz Dębski
Michał Zieliński


Hochbergowie. Panowie na Pszczynie i Książu

 
Jeden z najpotężniejszych i najzamożniejszych rodów, obecny na Śląsku od XIII wieku do roku 1945. Nas interesować będzie linia hrabiowska Hochbergów, kojarzona z największym zamkiem na terenie współczesnej Polski, czyli Książem koło Wałbrzycha. A także wywodząca się z niej linia książęca, rezydująca od połowy XIX wieku w Pszczynie. Gośćmi Krzysztofa Karwata będą najlepsi w kraju znawcy biografii i dorobku zmarłego tuż przed II wojną światową księcia Jana Henryka XV i jego poprzedników, z których większość nosiła to samo imię.


Przyszły książę urodził się w roku 1861 w Pszczynie. W latach 1897–1918 piastował funkcję wiceprezydenta prowincji śląskiej. W 1907 przejął po ojcu jeden z największych majątków w Niemczech – dobra pszczyńskie (m.in. ok. 40 tysięcy hektarów ziemi, 6 kopalń węgla kamiennego, browar w Tychach) i wałbrzyskie (m.in. ok. 10 tysięcy hektarów i 3 kopalnie węgla kamiennego). W latach I wojny światowej pełnił funkcję pułkownika i oficera cesarza Wilhelma II, któremu na prawie dwa lata oddał do dyspozycji swój zamek w Pszczynie. Po I wojnie wspierał ideę niepodległości Górnego Śląska, by ostatecznie przyjąć obywatelstwo polskie i stać się jednym z liderów mniejszości niemieckiej w przedwojennym województwie śląskim. W roku 1937 państwo polskie przejęło ponad połowę jego dóbr. Jan Henryk XV zmarł kilka miesięcy później. Jego synowie walczyli z nazistami – jeden w brytyjskim lotnictwie, drugi w Armii Polskiej gen. Władysława Andersa.    



Pszczyńska rezydencja Hochbergów. Zdjęcia: Arkadiusz Ławrywianiec

18. WAKACYJNY PRZEGLĄD PRZEDSTAWIEŃ

Igor Sawin

KTO NAS ODWIEDZI
Och-Teatr z Warszawy

UWAGA WIDZOWIE! W SPEKTAKLU WYKORZYSTYWANY JEST STROBOSKOP!

"Kto nas odwiedzi" to rodzaj czarnej komedii, zaskakującej, groteskowo mrocznej i z humorem, choć nie tak oczywistym, jak w tradycyjnej farsie bywa. (Anna Czajkowska, Teatr dla Was – cała recenzja tutaj...)

Rzecz dzieje się nocą w starym zamku, który odwiedzają duchy. Ta sztuka to brawurowe, popisowe partytury dla dwojga aktorów, a na scenie wspaniałe osobowości: Jadwiga Jankowska-Cieślak i Jan Peszek. Reżyserem jest Cezary Tomaszewski, autor sławnej autorskiej wersji operetki Lehara Wesoła wdówka, wystawionej w Wiedniu, w której obsadził cztery polskie sprzątaczki. Premierę spektaklu zaplanowano na 16 czerwca 2016 r.

reżyseria: Cezary Tomaszewski
scenografia i kostiumy: BRACIA w składzie: Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży
światło: Antoni Grałek

OBSADA:
Jadwiga Jankowska-Cieślak
Jan Peszek

 


Sponsorzy i partnerzy: