Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych, na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 r.
Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, w operach oraz teatrach lalek.
Współpracowała mi.n. z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrem Bagatela w Krakowie, Teatrem im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Lubuskim Teatrem im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Operą Krakowską,
Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku Białej, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Zdrojowym Teatrem Animacji w Jeleniej Górze, Teatrem Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie, Teatrem Maska w Rzeszowie, Białostockim Teatrem Lalek itd.
Współpracuje z Konradem Imielą, Michałem Kotańskim, Katarzyną Aleksander-Kmieć, Jackiem Gęburą, Ewą Piotrowską, Agatą Kucińską, Jerzym Bielunasem, Robertem Drobniuchem.
Jest autorką kostiumów ceremonii otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wroclaw 2016
Do bardziej znaczących jej realizacji należą:
– Trzej Muszkieterowie w reż. Konrada Imieli, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu (kostiumy),
– Poskromienie złośnicy w reż. Michała Kotańskiego, Teatr Bagatela w Krakowie (kostiumy),
– Świętoszek w reż. Michała Kotańskiego, Teatr im. Jaracza w Olsztynie (kostiumy),
– Dzieje grzechu w reż. Michała Kotańskiego, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (kostiumy),
– Tempus Fantasy w choreografii Jacka Gębury, Teatr Capitol we Wroclawiu,
– Ich czworo w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi,
– Umwuka wg W. Tochmana, w reż. Jana Naturskiego, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu (wyróżnienie za najlepszą scenografię sezonu teatralnego 2013/2014 wg portalu teatralnego Teatr dla Was),
– Don Juan  Moliera, w reż. Michała Kotańskiego Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze (kostiumy),
– Mefisto K. Manna w reż. Michała Kotańskiego, adaptacja R. Paczocha, Teatr Bagatela w Krakowie (kostiumy),
– Rat Pack, czyli Sinatra z kolegami, w reż. Konrada Imieli w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu,
Sam, czyli przygotowanie do życia w rodzinie M. Wojtyszki, w reż. Jakuba Krofty, Wrocławski Teatr Lalek (Nagroda za najlepszy spektakl przyznana na 20. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej),
Don Juan Moliera w reż. Michała Kotańskiego, adaptacja R. Paczocha, Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze (kostiumy),
Frankenstein H.K. Grubera, opera w reż. Roberta Drobniucha, Opera Krakowska,
Myszki i wojna – opera dla dzieci w reż. Roberta Drobniucha, Opera Krakowska, Teatr Muzyczny w Poznaniu we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena,
Tylko jeden dzień w reż. Agata Kucińska, Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze,
Koralina – N. Gaiman, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Pinokio w Łodzi,
Disco Pigs – E. Walsh, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Rawa, Katowice,
Amelka, Bóbr i Król na dachu T. Dorsta w reż. Roberta Drobniucha w Teatrze Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach (scenografia i kostiumy),
Trzy wesołe krasnoludki J. Brzechwy w reż. Konrada Imieli w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu,
Sklep z zabawkami A. Popescu w reż. Roberta Drobniucha w Teatrze Maska w Rzeszowie,
Wewnątrz Patty – P. Almodóvar , spektakl dyplomowy Studium Muzycznego przy Teatrze Muzycznym Capitol w reż. Konrada Imieli,
Zaczarowane podwórko - spektakl baletowo-taneczny w reż. Jacka Gębury w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu,
Bajka – Zjajka  M. Dużyńskiego w reż. Autora wystawiona w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie – Laureat Nagrody Złota Maska w kategorii SPEKTAKL MŁODYCH WIDZÓW,
Królowa Śniegu H. Ch.Andersena, spektakl muzyczno-baletowy w reż. Katarzyny Aleksander-Kmieć w Teatrze im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie,
Kopciuszek L. Bardijewskiej w reż. Ewy Piotrowskiej w Teatrze Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej,
Mała Syrenka - H. Ch. Andersena w reż. Ewy Piotrowskiej w Teatrze Maska w Rzeszowie spektakl muzyczny,
Ścigając zło w reż. Konrada Imieli w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu (kostiumy),
Świat Garmanna E. Piotrowskiej (na motywach S.Hola) w reż. Ewy Piotrowskiej w Teatrze "Baj", w Warszawie – Spektakl powstał w ramach projektu "Dziecko-teatr-świat. Ponad barierami",
Czarnoksiężnik z Krainy Oz L F. Bauma w reż. Jerzego Bielunasa w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu (kostiumy),
Opowieść wigilijna Ch. Dickensa w reż. Ewy Piotrowskiej w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu,
Piękna i Bestia w reż. Katarzyny Aleksander-Kmieć w Teatrze H. CH. Andersena w Lublinie,
Woyzeck G. Buchnera w reż. Karoliny Maciejaszek w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie.

W Teatrze Rozrywki zaprojektowała kostiumy do spektakli:
Zobacz Alicjo w reż. Katarzyny Aleksander-Kmieć,
Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana.


Foto: Artur Wacławek
22. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part
 
BPOLAR (DWUBIEGUNOWY)
Ayit Ensemble / Beer Sheva Fringe Theatre (Izrael)
 
Po raz pierwszy w Polsce!

UWAGA!
SPRZEDAŻ BILETÓW – WYŁĄCZNIE W KASIE TEATRU ROZRYWKI
(nie ma możliwości zakupu  przez Internet!)


Ayit Ensemble to grupa teatralna, powołana do życia w Beer Sheva Fringe Theatre, ośrodku teatralnym położonym w samym sercu izraelskiego południa, w Beer Sheva, stolicy regionu Negew i Galilea. Beer Sheva Fringe Theatre to teatr impresaryjny, ale także (lub przede wszystkim) aktywne centrum kreowania własnych oryginalnych produkcji teatralnych o charakterze alternatywnym i awangardowym. Członkowie Ayit Ensemble to artyści „rdzenni”, mieszkający i tworzący w Beer Sheva.


 
BPolar (Dwubiegunowy) to duża autorska produkcja teatralna, będąca wizualną adaptacją Pamiętnika wariata Mikołaja Gogola, noweli, która jest jednym z pierwszych w literaturze opisów choroby dwubiegunowej, na którą cierpi – jak podają niektóre badania – nawet 1% światowej populacji. Reżyserem BPolar jest Yoav Michaeli, doświadczony awangardowy twórca teatralny, jeden z założycieli Beer Sheva Fringe Theatre i jego dyrektor artystyczny. Przedstawienie jest eksperymentem scenicznym, próbą zaprzężenia gogolowskiej opowieści, traktującej o perturbacjach urzędnika wpadającego w sidła obsesyjnej miłości, co wiedzie go ku chorobie psychicznej, w maszynerię bezsłownego teatru totalnego.


 
Na BPolar składają się: gogolowski temat, rozbudowane działania sceniczne, muzyka i video art. Spektakl jest uznawany za jeden z najważniejszych manifestów współczesnego izraelskiego teatru awangardowego.
 
reżyseria: Yoav Michaeli
scenografia: Avi Sechvi
wideo: Eli Levy
muzyka oryginalna oraz oprawa muzyczna: Amir Groman.
 

występują:
Oren Atias
Reut Barbie
Roi Gur
Avihay Cohen
Ofer Freeman
Tal Shlachtman.
 
Więcej na www.fringeB7.co.il


PISZEMY (I ŚPIEWAMY) PO ŚLĄSKU


Etnolekt śląski nie został skodyfikowany, choć interesujące próby trwają od lat. Coraz więcej osób próbuje pisać po śląsku , z wykorzystaniem nieistniejących w polszczyźnie tzw. znaków diakrytycznych. Zaprosiliśmy ekspertów, którzy nam wyjaśnią, jak z nich korzystać.

Większość jednak używa alfabetu powszechnie używanego w naszym kraju. Posługując się nim, zapisuje nieraz skomplikowane myśli i zdania, licząc na zrozumienie i swoistą promocję śląszczyzny. Jakie przynosi to efekty? Zobaczcie, posłuchajcie, oceńcie.

Przedstawimy i zinterpretujemy teksty literackie pisane po śląsku, bo okazuje się, że powstaje ich coraz więcej, a niektóre wykraczają poza granicę eksperymentu. Swoje utwory zaprezentują i omówią m.in.: Krystian Gałuszka (poezja), Marcin Melon (proza), Zbigniew Kadłubek (esej, translacja) i Krzysztof Karwat (dramat). Ponadto wystąpią: Grzegorz Płonka – artysta śpiewający najstarsze pieśni śląskie, prof. Jolanta Tambor - językoznawczyni z Uniwersytetu Śląskiego oraz aktorzy Teatru Rozrywki – Adam Szymura i Artur Święs.
 

Powieść kryminalna napisana po śląsku
 
PARTNERZY:



POŚWIATOWSKA / RADEK

Janusz Radek w bardzo nowoczesnej, wręcz eksperymentalno-elektronicznej odsłonie śpiewa i gra swoje utwory do tekstów Haliny Poświatowskiej.
 
To zupełnie nowe oblicze Artysty, wyraz jego aktualnych fascynacji muzycznych – recital mimo wykorzystania wierszy poetki wymyka się pojęciu piosenki literackiej. Kompozycje harmonijnie uzupełniają nowoczesne elektroniczne brzmienia, podążając nawet w stronę powolnego i nastrojowego, przestrzennego ambientu. Wokalista podczas koncertu gra na instrumentach klawiszowych, a wspomaga go znany m.in.: z zespołu Pudelsi, pianista młodego pokolenia Adam Drzewiecki.
 
Po raz pierwszy wiersze Poświatowskiej pojawiły się na płycie Dziękuję za miłość w 2007 roku. To był debiut autorski Artysty, wsparty w wersji tekstowej kilkoma wierszami Poświatowskiej, a w muzycznej – niezwykłymi aranżacjami Mateusza Pospieszalskiego. Płyta szybko zyskała status złotej, a piosenka Kiedy U... Kochanie do dziś pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów Janusza Radka.
 
Duet Poświatowska/Radek dla fanów obojga Artystów okazał się idealnym połączeniem. "Po każdym niemal koncercie słyszę komentarze i prośby o więcej Poświatowskiej w mojej muzyce. Sam też nie potrafię oprzeć się urokowi jej wierszy" mówi Janusz Radek. "Jej poezja zastępuje mi iluzję medialną. Poezja jest szpicą intelektualną, językową. Ci którzy ją tworzą, to wizjonerzy, taka była też Halina Poświatowska. Stworzyła niezwykle uniwersalne, mam wrażenie, wiersze, które z jednej strony odrywają mnie od rzeczywistości, a z drugiej w wyjątkowy sposób ją tłumaczą. Wciąż sięgam po Poświatowską, bo jej wierzę. Czuję ponadto ogromną symbiozę mojej muzyki z jej wierszami. W moich utworach zawieram cząstkę tego jej ogromnego pragnienia."
Gabriela Zapolska
ICH CZWORO
Teatr Polonia z Warszawy


 
Akcja tragifarsy rozpoczyna się w Wigilię Bożego Narodzenia, kończy zaś pierwszego dnia kolejnego roku. Mąż i żona, żyjący wprawdzie w jednym domu, ale zupełnie osobno, próbują każde na swój sposób i zgodnie ze swoimi przekonaniami ułożyć swoje życie. On wycofuje się ze świata i żyje pracą, ona szuka pocieszenia w relacji z innym mężczyzną. Ich codzienność ukazana jest ze swoistym, ironicznym humorem, skrytym głownie w rozmowach, jakie ze sobą prowadzą.


 
Niemym świadkiem kryzysu tej rodziny jest także Lila, dziecko, które nie mając na nic wpływu, musi odnaleźć się w sporze rodziców. Uwikłani w siatkę wzajemnych pretensji, wyrzutów, nieszczerości i obaw bohaterowie wzbudzają więc z jednej strony śmiech, ale też prowokują do zastanowienia nad kosztem, jaki ponosi w tej historii dziecko.


 
Opowieść o typowym trójkącie małżeńskim należy do jednego z najbardziej znanych utworów Zapolskiej. Została wystawiona po raz pierwszy we Lwowie w 1907 roku i do tej pory doczekała się blisko 100 inscenizacji. Reżyserujący sztukę Jerzy Stuhr mówi o niej: To bardzo aktualny tekst, bo mówiący o rozpadzie rodziny widzianym oczami dziecka, dziecka świadomie przeżywającego ten dramat. A z drugiej strony ‘Ich czworo’ to tragifarsa śmieszna i drapieżna. Takie połączenia kocham najbardziej.


 
reżyseria: Jerzy Stuhr
scenografia: Małgorzata Domańska
kostiumy: Zofia de Ines
ruch sceniczny: Jarosław Staniek
 
występują:
Mąż – Jerzy Stuhr
Żona – Sonia Bohosiewicz
Dziecko – Iga Mencel/Milena Poświatowska
Kochanek – Tomasz Kot/Antoni Pawlicki
Wdowa – Renata Dancewicz
Szwaczka – Iza Kuna
Służąca – Krystyna Froelich
Dorożkarz – Wojciech Chorąży
 
czas trwania: 120 minut z 1 przerwą









Sponsorzy i partnerzy: