Hanoch Levin - Jutro Australia
Tłumaczenie: Agnieszka Olek, Ela Sidi, Michał Sobelman, Włodzimierz Leder
Reżyseria: Michał Piotrowski
Kostiumy: Aleksandra Fielek
Reżyseria światła: Piotr Sadlik
Występują: Karol Gaj, Oliwia Spisak, Agnieszka Gorzkiewicz, Aleksandra Gosławska, Karolina Kwaśny, Wiktoria Lisicka, Bartosz Surówka, Marcin Wolloch

Czas trwania spektaklu: 90 min.


"Jutro Australia" - czarny kabaret nadchodzącej wojny wg tekstów Hanocha Levina. Skecze izraelskiego autora napisane w latach 70. są zaskakująco aktualne w Polsce A.D. 2017.
Osiemnaście kabaretowych miniatur i piosenka składają się na obraz współczesnego świata, rządzonego namiętnościami i pogardą, pełnego karykaturalnych postaci, z nadchodzącą wojną w tle. Czy możemy się przed nią obronić?
Teksty wykorzystane w spektaklu pochodzą ze zbioru "Królestwo Wszechwanny".
Prawa do tekstów autora reprezentuje w Polsce Agencja Dramatu i Teatru „ADiT".

Na podstawie Från regnormarnas liv (Z życia glist)
Autor: Per Olov Enquist
Przekład: Andrzej Krajewski-Bola
Reżyseria: Rafał Domagała
Opieka pedagogiczna: Jacek Dojlidko, Agnieszka Makowska
Wykonawca: Rafał Domagała
Lalki: Rafał Domagała, Julia Skuratova

Czas trwania spektaklu: 45 min.

"Posłuchajcie! Kiedy bajka się skończy, będziemy wiedzieli więcej niż wiemy teraz."

Historia odsłaniająca życie wielkiego pisarza, opowiadająca o skomplikowanych relacjach małżeńskich, obnażająca mroczne zakamarki ludzkich pragnień, wśród których dominują niepokój, bezwzględność i brak miłości. Opowieść o człowieku, którego przejmujące baśnie zna każdy, ale mało kto wie, jak fascynujące i skomplikowane było jego życie osobiste. Przedstawiam państwu prawdziwą baśń z życia Hansa Christiana Andersena.

 

Spektakl został nagrodzony:

- Nagrodą Główną na I Przeglądzie Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych w Lesznie;
- Nagrodą Specjalną im. Pawlickiego na 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi;
- Grand Prix oraz statuetką „Strzała Północy 2016” przyznaną przez Jury 4. Koszalińskich Dni Monodramu w kategorii „debiuty”;
- „Złotą Podkową Pegaza” – Grand Prix XII Ogólnopolskich Spotkań z Monodramem w Suwałkach;
- Nagrodą Specjalną na X Tyskim Festiwalu Monodramu MOTYF.

 

Scenariusz i reżyseria: Mariusz Cholajda, Grażyna Tabor
Kostiumy: Monika Malicka-Kusak
Scenografia: Wiesław Kusak
Animacje: Sylwia Dwornicka
Rysunki do animacji: Kaja Kusak, Sylwia Dwornicka
Konsultacje etnograficzne: Katarzyna Nowak-Gardecka
Występują: Monika Malicka-Kusak, Patrycja Sitkiewicz, Sylwia Dwornicka, Wiesław Kusak, Krzysztof Legierski, Mariusz Cholajda oraz Grażyna Tabor.

Czas trwania spektaklu: 55 min.
 
„Puste noce” to przedstawienie oparte na śląskich zwyczajach i obrzędach związanych ze śmiercią i pogrzebem. Spektakl sięga do głęboko zakorzenionych w tradycji i świadomości zabiegów (również magicznych), które towarzyszyły zmarłemu w jego ostatniej drodze. Jak zwykle, w przypadku tego reżysera, zastosowane metafory sprawiły iż spektakl ma charakter alegorycznej opowieści, z doskonała w swej prostocie scenografią, oszczędnymi dialogami oraz prostymi, biało-czarnymi kostiumami. Przejmującym akcentem spektaklu są zaczerpnięte z ludowych źródeł - oryginalne pieśni pogrzebowe wykonywane przez samych aktorów.

Całość uzupełniają wizualizacje multimedialne. Podstawą do ich stworzenia, były utrzymane w śląskim klimacie rysunki. Śląski charakter przedstawienia podkreśla muzyka nagrana na potrzeby "Pustych nocy" przez Orkiestrę Górniczą KWK Zofiówka.



Premiera spektaklu miała miejsce 31 października 2016 roku w Domu Zdrojowym.

Produkcja spektaklu dofinansowana została ze środków budżetowych miasta Jastrzębie-Zdrój 
w ramach programu stypendialnego w zakresie kultury.
 
Reżyseria, choreografia i wykonanie: Katarzyna Gorczyca/Oskar Malinowski
Scenografia, reżyseria światła: Maciej Kosteczka

Czas trwania spektaklu: 40 min.

Spektakl #DBRMPP to historia balansująca na granicy wzruszenia i dobrej zabawy, to podróż po świecie kiczu, opowieść o szybkim zaspokajaniu potrzeby bycia-z-kimkolwiek. To obraz ludzi bezradnych, uwodzący publiczność swoją błyskotliwością i sugestywnością. To historia kiczowatej pary w kiczowatym świecie. Ona – lokalna Lolitka, on – brudny i w dresie.
/Aleksandra Spilkowska, Teatralia/
 
Spotkanie ludzi, którzy nie potrafią przystanąć choć na chwilę i wsłuchać się w to, co mają sobie nawzajem do powiedzenia. Zajęci potwierdzaniem w cudzych oczach wykreowanego wizerunku samych siebie, nie mają czasu na zastanowienie się, czy świat, w którym żyją, nie stał się w międzyczasie tworem pełnym ich wyobrażeń o pragnieniach, a nie rzeczywistych potrzeb.
/Agata Kędzia, Reflektor/

 
Choreografia spektaklu została nagrodzona na Warszawskiej Platformie Tańca 2016 oraz na Krakowskim Konkursie Choreograficznym „3…2…1… TANIEC”. W 2017 r. odbyła się premiera filmu #LOVE, który jest ekranizacją filmową spektaklu.

BILETY NA POZOSTAŁE SPEKTAKLE 8. FINAŁU ENTRÉE DOSTĘPNE - TUTAJ -
Reżyser, tłumacz, teatrolog. Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim oraz reżyserii teatru muzycznego na krakowskiej PWST i Akademii Muzycznej. Jego przedstawieniem dyplomowym był musical Przebudzenie wiosny Duncana Sheika, który wyreżyserował na Scenie im. S. Wyspiańskiego krakowskiej PWST. Jest doktorem nauk humanistycznych i aktywnie działa na niwie naukowej. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego, wykładał na University of Washington w Seattle (2012-2013) oraz na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego (2014-2015). Stypendysta Fulbrighta.

Od września 2017 r. dyrektor Teatru Syrena w Warszawie.

W latach 2002-2014 był kierownikiem literackim Gliwickiego Teatru Muzycznego. Debiutował na profesjonalnej scenie w 2015 roku w Gliwickim Teatrze Muzycznym musicalem Rodzina Addamsów Andrew Lippy we własnym tłumaczeniu, za który otrzymał nagrodę teatralną ZŁOTA MASKA w kategorii najlepszy reżyser. Przedstawienie to zostało też uznane za najlepszy spektakl muzyczny roku przez kapitułę Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury.


W 2016 roku wyreżyserował w Teatrze Muzycznym w Poznaniu musical Zakonnica w przebraniu, a rok później, na tej samej scenie, Nine. 

Przełożył m.in. musicale: Nine, Zakonnica w przebraniuKobiety na skraju załamania nerwowego, Hair, Tarzan, RagtimePrzebudzenie wiosny, 42 ulica i High School Musical.

W 2010 roku opublikował książkę „Musical nad Wisłą”, pierwszą i dotąd jedyną monografię musicalu w Polsce. Jako ekspert i publicysta współpracuje z licznymi teatrami muzycznymi w Polsce.


W Programie Drugim Polskiego Radia prowadzi z Marcinem Zawadą autorską audycję „Ten cały musical”.

Dla Teatru Rozrywki przetłumaczył musical Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając.


Foto: Paweł Rybałtowski