MACDEATH
wg W. Szekspira
Teatr Strefa Otwarta
  
Spektakl MacDeath TEATRU STREFA OTWARTA stanowi kolejny etap na drodze rekonstrukcji metody pracy aktora elżbietańskiego. Odwołuje się do dramatu Makbet W. Szekspira.
Fabuła dramatu jest ukazana w sposób wybiórczy, szczątkowy, służy jako pretekst do poruszenia tematów: władzy, pożądania, manipulacji w XXI w.
Osią akcji jest Makbet oraz Lady Makbet. Kobieta i mężczyzna wobec tematu władzy. Ukazanie zależności – jak różnice płciowe warunkują zachowanie jednostki w stosunku do własnych namiętności. Odwołanie do archetypu Adama, Ewy i rajskiego owocu.
W warstwie formalnej spektaklu zgłębiane są idee metateatralności - teatru w teatrze. Postaci mają dwoistą strukturę – z jednej strony są bohaterami z dramatu Szekspira, z drugiej strony zrywają maskę przypisanej roli i komentują, oceniają wzajemnie swoje poczynania. Głęboka identyfikacja zostaje skontrastowana z chłodną obserwacją i zdystansowaniem.
Punktem wyjścia jest pusta przestrzeń teatralna pozbawiona tradycyjnego podziału na scenę i widownię. Głównym tworzywem akcji jest aktor i widz. Scenografia oraz rekwizyty są ograniczone do minimum. Ważną rolę odgrywa kostium i jego symboliczna zmiana w trakcie akcji spektaklu. Kostium jest wehikułem procesów wewnętrznych postaci, wiernie odzwierciedla jego stan emocjonalny.
W dialogach aktorów występuje wielogłosowość. Poprzez postać Lady Makbet przemawiają wiedźmy. W Makbecie objawiają się: Makduf lub Duncan.
Zrezygnowano z kontekstu wydarzeń historycznych poruszanych w Szekspirowskim Makbecie na rzecz akcji wewnętrznej i procesów psychologicznych.
Tu i teraz to aktor i widz, natomiast zbrodnie o których mowa, to projekcje umysłu. Mogły się zdarzyć lub dopiero się wydarzą...

spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF

  
 
Sławomir Mrożek
Na pełnym morzu
Teatr Baza
 
Na pełnym morzu to absurdalny dramat o kondycji człowieka, który przez tajemniczą siłę umieszczony został w sytuacji ekstremalnej i groteskowej. Przed trzema bohaterami pojawia się tragikomiczne pytanie: „kogo mamy zjeść”? Mały, Gruby i Średni to trzy skrajnie, różne charaktery. Pozostawieni na tratwie, pozbawieni jedzenia, korzystając z argumentów politycznych, moralnych i historycznych próbują przekonać pozostałych bohaterów do konsumpcji swojego towarzysza. Pełna humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji historia trzech rozbitków, pozwala na chwilę zatopić się w nieograniczonym dowcipie Sławomira Mrożka.
 
O nas: Jeśli chodzi o naszą grupę to z jednej strony można powiedzieć, że nasze spotkanie było przypadkowe, ale z drugiej strony można też uznać, że kryje się za tym wybuch czarnej dziury w galaktyce Andromedy. My od dłuższego czasu przekonujemy się, że druga opcja jest bliższa prawdy, ponieważ nie jest to możliwe, by cztery skrajnie różne charaktery, które mają cztery specyficzne oczekiwania wobec życia i teatru były w stanie stworzyć jeden spektakl. Naszą grupą wstrząsały kataklizmy, huragany, zamiecie, burze wodne, aż stało się... Nasza mała, delikatna, drewniana tratwa jest gotowa rzucić wyzwanie Posejdonowi. „Hańba” wypływa na pełne morze!

spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF

Teatr Żelazny i Teatr Rozrywki
zapraszają
na spektakle prezentowane w ramach wakacyjnego cyklu

lato mostOFF

UWAGA! ZMIANA!
27 sierpnia zapraszamy na spektakl "Zagraj to jeszcze raz – sam"!


Dario Fo
Związek otwarty
Teatr Poczekalnia

Związek otwarty to historia małżeństwa w średnim wieku przeżywającego długotrwały kryzys. Mąż nałogowo wdaje się w kolejne romanse, o czym ze szczegółami informuje żonę. Jako zwolennik "związku otwartego" nie widzi w tym nic złego. Żona coraz częściej miewa silne nerwice, których efektem są dzikie awantury i nieudane próby samobójcze... Na koniec udaje się jej zdobyć adoratora. Pod jego wpływem zaczyna zauważać coraz więcej wad u męża. Ten zaś, widząc przemianę żony, nie jest w stanie ukryć zazdrości...

Występują: Izabela Noszczyk i Robert Latusek.


spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF
Zbrodnia i kara
wg Fiodora Dostojewskiego
Grupa Cogito

Zbrodnia i kara w adaptacji Macieja Malinowskiego to dramat na trzy osoby: Raskolnikowa, Sonii i Porfirego, w nieistniejącej w powieści, aczkolwiek całkiem możliwej sytuacji, kiedy to Porfiry odwiedza Raskolnikowa w gułagu. Mamy na scenie pełną dramatyzmu syntezę filozofii i poglądów Dostojewskiego odnośnie koncepcji nadczłowieczeństwa, wiary i ludzkiego pojmowania dobra i zła, jako uniwersalnych drogowskazów podążania człowieka w kulturze wśród innych.
Mistrzowskie aktorstwo artystów Teatru Ludowego i Teatru Słowackiego w Krakowie.

spektakl prezentowany w ramach cyklu Lato mostOFF