Ken Ludwig
DAJCIE MI TENORA!
(Lend mi a Tenor!) 

Gdy do Cleveland ma przyjechać światowej sławy tenor, emocje melomanów sięgają zenitu. Wszyscy z drżeniem serca wyczekują wybitnego artysty. Jednak na chwilę przed uroczystą premierą „Otella”, wszystko zaczyna się komplikować.Powodem tego są… humory i złe samopoczucie głównej gwiazdy wieczoru – Tito Merelli, a co gorsza problemy małżeńskie, które prowadzą do tragedii! Premiera jednak musi odbyć się za wszelką cenę! Zdesperowany Dyrektor Opery – Sanders – nie cofnie się nawet przed najbardziej skandaliczną mistyfikacją. I kiedy pomysł wydaje się idealny i dopracowany, całą tę misternie uknutą intrygę komplikują… kobiety: Diana – Primadonna nimfomanka, Maggie – dziewiczo piękna córka Dyrektora, Julia – egzaltowana Prezes Towarzystwa Miłośników Opery oraz Maria Merelli – temperamentna włoska żona Maestra. Pikanterii dodaje na domiar boy hotelowy – cudzoziemiec łamiący wszelkie konwenanse. 
Czy Dyrektor Opery będzie zmuszony odwołać przedstawienie? A może Max – asystent Dyrektora – młody i niespełniony tenor, bohatersko uratuje sytuację i wcieli się w rolę Otella i ku zdziwieniu wszystkich zachwyci publiczność niebiańskim głosem…

DAJCIE MI TENORA! to komediowy majstersztyk, wybuchowa mieszanka miłości, zazdrości, biznesu i marzeń o wielkiej karierze. To także opowieść o narodzinach nowej gwiazdy… W spektaklu nie brakuje zabawnych pomyłek, nagłych zwrotów akcji i uwielbianych przez widzów przebieranek! Tego nie da się opisać, to trzeba zobaczyć! 

Bestsellerową komedię „Lend Me a Tenor!” napisał uznany autor broadway’owskich hitów – Ken Ludwig. Nowojorska realizacja spektaklu nie schodziła z afisza przez 14 miesięcy, a komedię o kłopotliwym tenorze z sukcesem przeniosło na scenę już ponad 200 teatrów na całym świecie. Sztukę przetłumaczono na szesnaście języków i wystawiono w dwudziestu pięciu krajach

Premierę Teatru Capitol reżyseruje mistrz komedii Marcin Sławiński, który do odegrania przezabawnych postaci zaprosił prawdziwy panteon gwiazd. W obsadzie m.in. Kasia Zielińska, Katarzyna Skrzynecka, Olaf Lubaszenko, Artur Chamski, Marek, Kaliszuk, Elżbieta Romanowska, Marta Wierzbicka, Grzegorz Halama. 

Reżyseria: Marcin Sławiński
Przekład: Elżbieta Woźniak
Scenografia: Joanna Pielat
Opracowanie muzyczne: Agnieszka Putkiewicz
Kostiumy: Justyna Chruślicka

SŁONECZNI CHŁOPCY

Wybitni aktorzy – Piotr Fronczewski i Krzysztof Kowalewski – w mistrzowskich kreacjach aktorskich!
Hanna Śleszyńska, Paweł Wawrzecki i in. – gościnnie w sekwencji telewizyjnej!

Wspaniali komicy Willy Clark (Piotr Fronczewski) i Al Lewis (Krzysztof Kowalewski) przez wiele dziesięcioleci tworzyli słynny duet estradowy Słoneczni Chłopcy. Ich zabawne skecze i komediowe scenki śmieszyły do łez kilka pokoleń widzów. Niestety, teraz okres popularności i sławy już minął. Od wielu lat skłóceni i pełni wzajemnych pretensji, nie występują na scenie i nie utrzymują ze sobą żadnych kontaktów. Aż do momentu, kiedy nagle pojawi się kusząca propozycja zarobienia dużych pieniędzy i powrotu na szczyty kariery. Żeby to osiągnąć muszą zapomnieć o wzajemnej nienawiści i wystąpić w jednej ze swoich najśmieszniejszych scenek w popularnym programie telewizyjnym. Ale jak mają to zrobić, kiedy na sam dźwięk głosu partnera reagują atakami niepohamowanej złości?



W spektaklu, przed rozpoczęciem drugiego aktu scenę zastąpi kinowy ekran. Będziemy świadkami prób do występu naszych głównych bohaterów sztuki. W sekwencji telewizyjnej wystąpią Hanna Śleszyńska, Paweł Wawrzecki, Bartosz Budny, Jakub Ehrlich, Dawid Pokusa, Jarosław Sucharski i Igor Obłoza.

SŁONECZNI CHŁOPCY, sztuka znakomitego amerykańskiego dramatopisarza Neila Simona należy do tych komedii z najwyższej półki, które z humorem, ironią i wyrozumiałością opowiadają o życiu w jego małostkach, wstydach i upadkach. Od momentu powstania w 1972 r. otrzymała wiele prestiżowych nagród teatralnych, była grana na wszystkich kontynentach, parokrotnie święciła tryumfy na Broadwayu, doczekała się kilku adaptacji telewizyjnych – w jednej z nich zagrał nomen omen sam Woody Allen, a jej wersja filmowa otrzymała ponad 20 nominacji i nagród, z Oscarami i Złotymi Globami włącznie.


Reżyseria Olgi Lipińskiej, która powraca w wielkim stylu po wielu latach nieobecności na warszawskich scenach, oraz aktorstwo dwóch mistrzów gatunku, Piotra Fronczewskiego i Krzysztofa Kowalewskiego, czynią z tej – pierwszej premiery Teatru 6. piętro w sezonie 2013/2014, wyjątkowe wydarzenie teatralne, które powinno się znaleźć w kręgu zainteresowania każdego teatromana.



Obsada:

Willy Clark: Piotr Fronczewski
Al Lewis: Krzysztof Kowalewski
Ben Silverman: Robert Koszucki

reżyseria: Olga Lipińska

scenografia: Tatiana Kwiatkowska


czas trwania spektaklu: 110 minut z 1 przerwą

.

18. WAKACYJNY PRZEGLĄD PRZEDSTAWIEŃ

Tadeusz Różewicz

NA CZWORAKACH
Teatr Polonia z Warszawy
 
Polska klasyka. Tekst należący do naszego kanonu teatralnego, kiedyś grany wciąż i wszędzie, dziś zyskał nowe treści i aktualność. Różewicz najwspanialszy. Jerzy Stuhr ten utwór uczynił lata temu tematem swojej pracy magisterskiej. Dziś reżyseruje i interpretuje główną postać.
Inteligent w swym poniżeniu i chwale. W obsadzie także miedzy innymi Dorota Stalińska, Wiesław Komasa. Jak mówi Jerzy Stuhr, reżyser: „Idea sztuki Różewicza zbiega się z moją sytuacją życiową, a zawsze taka zbieżność jest pociągająca twórczo, zwłaszcza jeśli stawia tę realną moją sytuację w świetle autoironii. Wielki Różewicz daje mi swą sztuką zakpić z siebie samego”.


muzyka: Jerzy Satanowski
reżyseria: Jerzy Stuhr
scenografia i kostiumy: Elżbieta Terlikowska
 


obsada:
Anna Karczmarczyk,
Dorota Stalińska,
Michał Breitenwald,
Wojciech Chorąży,
Andrzej Glazer,
Wiesław Komasa,
Maciej Kosmala,
Krystian Łysoń/Mateusz Kmiecik,
Jerzy Stuhr


 
Foto: Kasia Chmura-Cegiełkowska
BELTAINE & GLENDALOUGH muzyka i taniec
Koncert Walentynkowy

 
Niezwykłe zderzenie irlandzkiej i bretońskiej muzyki oraz irlandzkiego tańca na żywo.
 
Beltaine to jeden z bardziej oryginalnych zespołów polskiej sceny folkowej. Charakterystyczne brzmienie grupy jest wynikiem zderzenia różnych osobowości o skrajnie odmiennych doświadczeniach muzycznych. Główną inspiracją dla muzyków jest szeroko pojęta tradycja irlandzka i bretońska, ale muzycznie zespół zmierza po prostu przed siebie. Eksperymentuje i zaciera granice między tradycją a nowoczesnością.


 
Od początku ogromną siłą Beltaine były żywiołowe koncerty, entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność na każdej szerokości geograficznej. Grupa koncertowała m.in. w Malezji, Meksyku, USA i Kanadzie; jest regularnie zapraszana na prestiżowe festiwale w całej Europie.
 


Glendalough – Łączą style taneczne, szukając nowych możliwości wykorzystania tradycyjnego tańca irlandzkiego. Wykonują delikatny taniec w baletkach i widowiskowy step irlandzki, a ich wizytówką są fuzje tańca irlandzkiego z innymi stylami, takimi jak tango argentyńskie, flamenco, taniec ludowy, tribal czy jazz. Zespół występował m.in. na Sharjah Water Festival w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz Öland Celtic Irish Music Festival w Szwecji.

https://www.youtube.com/watch?t=8&v=bE3Uu2w_sUQ

https://www.youtube.com/watch?v=1bj8zy352Io


Był człowiekiem o wielu talentach i profesjach. Reżyser telewizyjny i filmowy, malarz i grafik, eseista i publicysta. Od urodzenia związany z Siemianowicami i Górnym Śląskiem, odszedł pięć lat temu, w lutym 2011 roku. Przypomnimy, choć tylko pobieżnie, jego dorobek twórczy. Oglądniemy filmy.

Skarbnik.

Większość dokumentów Antoniego Halora niesie do dziś walor prawdy, połączonej z nutą sentymentu i balladową, nieraz fabularyzowaną stylistyką. Kilka z nich nagradzanych było na prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. Ich dopełnieniem pozostaje twórczość eseistyczna, najchętniej łącząca się z historią i mitologią regionalną. Trwałą wartością pozostają także jego prace plastyczne, nie tylko z czasu współtworzenia katowickiej grupy „Oneiron”.

W pracowni Antoniego Halora.
Hałda z kwiatem.
Gośćmi Krzysztofa Karwata będą: prof. Andrzej Gwóźdź – filmoznawca i kulturoznawca oraz Henryk Waniek – pisarz i malarz.
Kadr z filmu Wzgórze Marsa. Foto: Antoni Halor.