CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI?

Horace McCoy
CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI?
(They Shoot Horses, Don't They?)
gościnnie Teatr im. A. Mickiewicza z Częstochowy

 
Czyż nie dobija się koni?, film zrealizowany przez Sydneya Pollacka, wkracza na ekrany kin w grudniu 1969 roku. Kilka miesięcy później zostaje obwołany jednym z najważniejszych obrazów w dziejach amerykańskiej kinematografii. Nominowany m.in. do Oscara, Złotych Globów, nagrody BAFTA. W 1970 r. Nominację do Oscara za rolę Glorii otrzymuje Jane Fonda, ale najlepszym aktorem drugoplanowym okazuje się Gig Young grający Rocky’ego. Opowiadanie Horace’a McCoya z 1935 r. otrzymuje nowe życie. Teatr sięga po nie rzadko, ale każda inscenizacja budzi ogromne zainteresowanie.
 
Reżyser częstochowskiej inscenizacji Magdalena Piekorz przyznaje: o realizacji tego tekstu myślałam od dawna, ale nigdy nie znalazłam odpowiedniego zespołu. Dopiero tutaj, kiedy poznałam aktorów częstochowskiego Teatru, pomyślałam: Robię to!
 

Ameryka, lata 30., czas Wielkiego Kryzysu – biedy, głodu i marazmu. Show- biznes stwarza potwora w postaci trwających tygodniami maratonów tańca. Do Hollywood – fabryki marzeń – przyjeżdżają setki desperatów. Wśród nich są m.in. Gloria marząca o zrobieniu kariery aktorskiej, Robert, który chce zostać reżyserem, Alice – prowincjonalna aktorka w stylu „american sweetheart”, a także ciężarna Ruby i jej mąż, który bez skrupułów zachęca żonę do udziału w krwawym show. Stopniowo poznajemy bohaterów – ich motywacje, marzenia i potrzeby. Jedni chcą wyrwać się z ubóstwa i apatii, drudzy pragną zrobić karierę. Dla każdego wygrana jest jak wyrok: być albo nie być, życie albo śmierć. Dlatego uczestnicy idą na całość, tańcząc swój dance macabre! Dla pary, która przetrwa morderczy maraton, przewidziana jest nagroda – 1500 dolarów. Aż tyle i tylko tyle. Tańczą więc do bólu, do granic wytrzymałości, do obłędu. Nad morderczym show czuwa demoniczny konferansjer Rocky i jego pomocnicy. Maraton rozgrywa się na oczach spragnionej rozrywki widowni, podgrzewającej atmosferę, domagającej się igrzysk i spektakularnego upadku bohaterów. Żeby był fun, żeby było śmiesznie! Diabelska zabawa trwa! „Witamy w tańcu przeznaczenia, panie i panowie”.


Nie chciałabym, aby widz zasiadający w teatralnym fotelu czuł się komfortowo. Chciałabym, aby miał poczucie, że jest świadkiem wszystkiego, co dzieje się na scenie, żeby poczuł wysiłek, zmaganie, pot i łzy bohaterów – mówi Magdalena Piekorz i dodaje: To jest spektakl wielowymiarowy: o kondycji społecznej, o kondycji człowieka w ogóle, o tym, w jaki sposób człowiek mierzy się z sytuacją graniczną.


tekst: Horace McCoy
przekład: Felicja Ciemna
adaptacja: Krzysztof Knurek
reżyseria: Magdalena Piekorz
scenografia: Martyna Kander
choreografia: Jakub Lewandowski

 
OBSADA:
GLORIA BEATTY –  Hanna Zbyryt
ROBERT SYVERTEN – Adam Machalica
ROCKY GRAVO – Adam Hutyra
 
ALICE LE BLANC – Sylwia Warmus / Ewelina Rucińska (gościnnie)
GEORGE JEROME – Waldemar Cudzik
RUBY BATES – Marta Honzatko
JAMES BATES – Maciej Półtorak
 
LUCY – Teresa Dzielska
MARYNARZ Frank – Antoni Rot
PANI LAYDON – Czesława Monczka
NICKIE – Marek Ślosarski
VEE LOWELL – Robert Rutkowski
MARY HAWLEY – Agnieszka Łopacka
GENEVA TOMBLIN – Sylwia Karczmarczyk
BASIL GERARD – Sebastian Banaszczyk
ROSEMARY LOFTUS – Iwona Chołuj
BENNY CHELSEA – Bartosz Kopeć
MAXWELL – Michał Kula
PANI HIGBY – Małgorzata Marciniak
PANI WITCHER – Agata Ochota
DUCHOWNY Gary Maloney – Bartosz Kopeć
 
Tancerze:
KID KAMM – Mateusz Lisiecki
JACKIE MILLER – Dorota Sikorska
BESS CARTWRIGHT – Kinga Duda
MACK ASTON – Michał Woźnica
AMY – Patrycja Patrzykowska
JOHNNY – Tadeusz Tarnowski
LUCIA – Karina Shorets
CARLOS – Krzysztof Kaczmar
 
Pielęgniarki:
CELINE – Cecylia Putro
ARLENE – Arleta Lizoń
ANNE – Anna Wilk
 
POMOCNICY – Mariusz Korek, Marek Łobodziński
LEKARZ – Maciej Orman
 
WIDZOWIE NA TRYBUNIE: Katarzyna Ziębińska, Paulina Piasecka, Małgorzata Piątek, Beata Pokora, Ewa Stogińska
 
MERVYN LEROY – Zdzisław Kubziakowski
 
oraz Five o'Clock Orchestra w składzie: Tadeusz Orgielewski (kornet), Piotr Górka (kontrabas), Sebastian Łobos (piano), Janusz Sołtysik (saksofon), Andrzej Wardęga (perkusja)
 
 
czas trwania: 140 minut z 1 przerwą