fbpx
Schlesischer Musiksommer
 
Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej zaprasza na koncert, poświęcony niemieckim romantykom, który odbędzie się 7 sierpnia 2014 r. o godz. 19.00 w Teatrze Rozrywki.
 
W programie:
kwintet fortepianowy A-Dur „Pstrąg” Franciszka Schuberta oraz poezja niemieckich poetów doby romantyzmu: Friedricha Hölderlina, Heinricha Heinego, Heinricha von Kleista oraz urodzonego na Śląsku Josepha von Eichendorffa.
 
Wykonawcy:
Adam Tomaszewski – fortepian
Tomasz Tomaszewski – skrzypce
Michał Micker – altówka
Katarzyna Polonek – wiolonczela
Leszek Sokołowski – kontrabas
Michał Świtała – recytacja.
 
WSTĘP WOLNY. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, prosimy o rezerwację wejściówek. Manager projektu, Aleksandra Bernais, tel.: +48 32 461 20 70, fax +48 32 461 20 71, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
www.haus.pl
Absolwentka (dyplom artystyczny z wyróżnieniem) Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz Katedry Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Projektuje scenografię i kostiumy do spektakli teatralnych; ma w dorobku współpracę z:
– Teatrem im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie (Co może biedny Anioł Stróż J. Makselona),
– Teatrem Maska w Rzeszowie (Szpak Fryderyk R. Herfurthera, Alicja po drugiej stronie lustra L. Carrolla, Bleee... M. Prześlugi),
– Teatrem Nowym w Zabrzu (Idziemy po skarb Janoscha),
– Olsztyńskim Teatrem Lalek (Od ucha do ucha H. Mierzejewskiej-Mikoszy),
– Teatrem Lalek Arlekin w Łodzi (Kot w butach A. Biziuk),
– Teatrem Lalki Aktora Pinokio w Łodzi (Pokolorowanki H. Mierzejewskiej-Mikoszy, Ballady i romanse I. Karpowicza),
– Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu (Czerwony Kapturek J. i W. Grimmów),
Opolskim Teatrem Lalki i Aktora im. A. Smolki w Opolu (Nusia i Wilki P. Lindenbaum)
oraz Akademią Teatralną w Warszawie, Wydziałem Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (Opera żebracza J. Gaya) i krakowską PWST, Wydziałami Zamiejscowymi we Wrocławiu (Ballady i romanse – szkic I. Karpowicza).
 
Marika Wojciechowska jest autorką wystawy indywidualnej oraz ponad czterdziestu ekspozycji zbiorowych, prezentowanych w kraju i za granicą. Jest również laureatką nagrody w dziedzinie malarstwa w Konkursie „Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku 2005”, BWA w Rzeszowie.
 
Z Teatrem Rozrywki współpracowała przy spektaklu Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu K. I. Gałczyńskiego (dekoracje i kostiumy).
 
Foto: Tomasz Zakrzewski
Scenograf, kostiumograf. Studiowała na Wydziale Malarstwa oraz Katedrze Scenografii (studia podyplomowe) w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Wśród najważniejszych realizacji znalazły się projekty kostiumów i scenografii do następujących spektakli:
Dziady część II A. Mickiewicza (Teatr Miejski w Gdyni),
Testosteron A. Saramonowicza i T. Koneckiego (Teatr Dramatyczny w Jeleniej Górze),
Tlen I. Wyrypajewa (Teatr Powszechny w Warszawie),
Klątwa S. Wyspiańskiego i Sinobrody – nadzieja kobiet D. Loher (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu),
Dybuk wg utworów S. Anskiego i E. Jabée i Ożenek M. Gogola (Teatr Nowy w Poznaniu),
Czerwone Nosy P. Barnesa (Teatr Dramatyczny w Jeleniej Górze),
Kordian J. Słowackiego (Teatr Polski w Warszawie),
Nadobnisie i Koczkodany czyli Zielona Pigułka Witkacego (Teatr Powszechny w Warszawie),
Bramy raju. Krucjata dziecięca wg J. Andrzejewskiego (Studium Teatralne w Warszawie),
Sprzedana narzeczona B. Smetany (Opera w Debreczynie, Węgry)
W nocy na starym rynku. Gorączka jesiennej nocy I. L. Pereca (Teatr Żydowski w Warszawie)
Hamlet 44 Magdy Fertacz i Artura Pałygi,
Obłom-Off wg M. Ugarowa i Koń ma cztery nogi a też się potknie A. Ostrowskiego (Teatr Csokonai w Debreczynie na Węgrzech)
Udając ofiarę braci Presniakow (Teatr Ludowy w Krakowie-Nowej Hucie),
Rycerskość wieśniacza P. Mascagniego i Pajace R. Leoncavalliego(Opera Nova w Bydgoszczy),
Operetka W. Gombrowicza (Teatr Narodowy w Budapeszcie).

Z Teatrem Rozrywki współpracowała przy spektaklach:
Na końcu tęczy P. Quiltera (dekoracje i kostiumy),
Przebudzenie wiosny S. Satera i D. Sheika (dekoracje),
– Sweeney Todd S. Sondheima (dekoracje i kostiumy),
Niedziela w parku z Georgem S. Sondheima i J. Lapine'a..


NAGRODY:
– Nagroda za scenografię do Klątwy S. Wyspiańskiego na 29. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska” 2004,
– Nagroda im. Teresy Roszkowskiej przyznana przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI 2005,
– Grand Prix na 11. Międzynarodowym Festiwalu Gombrowiczowskim w Radomiu 2014 za Operetkę.
–  nominacja do Nagrody Artystycznej ZŁOTA MASKA 2015 za scenografię do spektaklu Niedziela w parku z Georgem.

Foto: Tomasz Zakrzewski
Malarz, scenograf, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, wydziału malarstwa. Studiował w pracowni malarskiej prof. Andrzej Bednarczyka oraz intermedialnej Grzegorza Sztwiertni i Zbigniewa Sałaja. Autor kilku wystaw indywidualnych, brał również udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą.
 
Zaprojektował scenografię (dekoracje i kostiumy) do licznych przedstawień teatralnych, w tym spektakli duetu Demirski/Strzępka: Niech żyje wojna, Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej, Tęczowa trybuna 2012, W imię Jakuba S., O dobru, Firma, Courtney Love, Bitwa warszawska 1920, Bierzcie i jedzcie.
 
Pozostałe realizacje, to:
– Proces berentyzacji M. Buszewicza (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu),
Gdzie jest Pinokio? (Instytut Teatralny w Warszawie),
Bohater Osama D. Kellego (Teatr IMKA w Warszawie oraz Teatr Maat Project w Lublinie),
Śmierć i zmartwychwstanie świata N.-M. Stockamana (Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie).
 
Z Teatrem Rozrywki współpracował przy spektaklu Bierzcie i jedzcie P. Demirskiego (dekoracje i kostiumy).
 
NAGRODY:
– Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2009/2010,
– Grand Prix 3. Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia 2010 w Krakowie (Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej),
– Grand Prix 5. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni (Niech żyje wojna!!!),
– Grand Prix 10. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy oraz 4. Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia 2011 w Krakowie (Tęczowa trybuna 2012),
– Nagroda im. Leona Schillera 2013 za „wkład w wizualny rozwój polskiego teatru”,
– Grand Prix w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnego 2013 i Nagroda Indywidualna im. Jana Świderskiego (Courtney Love).

Foto: Tomasz Zakrzewski
SZKOŁA TEATRU

Projekt edukacyjny adresowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Podczas zajęć, odbywających się w przestrzeni Małej Sceny Teatru Rozrywki, staramy się przybliżyć uczestnikom LEKCJI TEATRALNYCH tajniki języka scenicznego. Chcemy pokazać teatr, jako SUMĘ SZTUK, sztukę zespołową, miejsce spotkania i dialogu.

 
Program lekcji teatralnych SZKOŁY TEATRU opracowany został przez teoretyków i praktyków teatru, przy współpracy z Centrum Sztuki Filmowej. Zajęcia edukacyjne dla młodzieży mają charakter otwarty, interaktywny. Poprzez zderzenie różnych form prezentacji: pokazów, projekcji, fragmentów spektakli, oraz poglądów, opinii, teorii i praktyk teatralnych, pragniemy młodym widzom zaprezentować bogactwo form współczesnego teatru.

W celu wyboru konkretnej Lekcji oraz ustalenia terminu, prosimy o kontakt z koordynatorem projektów edukacyjnych, panią Magdaleną Skorupą – tel. 667 310 588, 032 346 19 50, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.lub Biurem Obsługi Widzów.


Lekcja 1

dialog – spotkanie – zdarzenie (niedostępna)
 
rozpoczyna działalność SZKOŁY TEATRU, ma charakter wprowadzający w zagadnienia, znajdujące się w polu naszych przyszłych rozważań. Poprzez konkretne działania teatralne, wykorzystujące środki techniczne dostępne w teatrze i aktorów, pokazujemy złożoność materii teatralnej, rozmaitość sposobów jej kreowania i sposobów myślenia o teatrze.

Lekcja 2
reżyser – autor – tekst (niedostępna)
 
pokazuje przy pomocy teatralnych środków bardzo osobistą czynność: reżyserskie czytanie tekstu literackiego. Interesują nas relacje i wzajemne zależności pomiędzy reżyserem, autorem tekstu i samym tekstem. Usiłujemy opowiedzieć o tym miejscu, gdzie rodzi się pomysł na spektakl, gdzie tekst staje się źródłem reżyserskiej inspiracji, pobudza jego wyobraźnię, staje się istotny, korespondując z jego widzeniem świata.

Lekcja 3
reżyser – aktor – postać (niedostępna)
 
pokazuje relację reżyser – aktor. Interesują nas: obsadzanie ról, tajniki pracy z aktorem, warsztat aktorski, metody porozumiewania się, cykl prób, reżyserska i aktorska praca nad rolą, współpraca a manipulacja, ocena osiągniętych efektów w konstruowaniu postaci scenicznych. 

Lekcja 4
reżyser – przestrzeń – inscenizacja (niedostępna)
 
jest przeplataną wypowiedziami artystów inscenizacją losów tajemniczego Bohatera. Jego zagadkowa historia, pokazana w pięciu, wykreowanych światłem, dźwiękiem, barwą, przedmiotem oraz aktorskim działaniem odsłonach, ujawnia kluczową w tworzeniu inscenizacji rolę przestrzeni.

Lekcja 5
ciało – ruch – taniec (niedostępna)

tutaj w centrum uwagi znajduje się człowiek i jego cielesność. Ciało aktora, mima, tancerza traktowane jest jako tworzywo teatru. Interesuje nas „mowa ciała”– plastyka ruchu scenicznego, taniec, pantomima, gest i mimika oraz sprawność ciała i świadomość jego używania.

Lekcja 6 
dźwięk – rytm – muzyka
wariacje na aktora, widza i scenę (niedostępna)

opowiada o roli dźwięku, rytmu i muzyki w przedstawieniu teatralnym. Próbujemy przybliżyć w niej złożone zjawisko muzyczności teatru oraz pokazać dźwiękowe bogactwo tej sztuki. Wyjaśniamy, jak różne funkcje pełnią w spektaklu dźwięki i rytm, jak muzyka buduje znaczenia scenicznych wydarzeń oraz jak kształtuje emocje i przeżycia widza. Przybliżamy uczniom tajniki pracy kompozytora oraz jego współpracy z innymi twórcami teatralnych przedstawień.


Lekcja Teatr - start (Lekcja w przygotowaniu)
zdarzenia wokół sceny

ma formę warsztatów, podczas których uczestnicy biorą udział w próbie teatralnej, wcielając się w role poszczególnych pracowników, a także artystów. Zespół Teatru Rozrywki spotka się z uczniami na Małej Scenie, by w warunkach profesjonalnego wsparcia przeprowadzić szybki instruktaż swoich stanowisk pracy, które udostępnią uczestnikom warsztatów. Uczniowie będą działać pod okiem fachowców, wcielając się w role realizatorów, twórców i aktorów. To unikatowe wydarzenie daje możliwość poznania Teatru od zaplecza i specyfiki funkcjonowania w jego strukturach.