„ŻYCIE MĘCZY”
Katarzyna Gorczyca

Polska, męska tragikomedia, opowiedziana z perspektywy młodej damy.
 
Życie męczy to spektakl na podstawie komedii jednoaktowej o tym samym tytule, napisanej przez debiutującego dramatopisarza Jakuba Skorupę, absolwenta Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W scenicznej adaptacji Katarzyny Gorczycy taniec i cielesność aktora stają się równie ważne jak słowo. Od twórców spektaklu widzowie otrzymują opatrzoną solidnym przymrużeniem oka analizę słodko-gorzkiej polskiej rzeczywistości, lecz główną oś sztuki stanowi dialog na temat wizerunku współczesnego mężczyzny. Obserwujemy zatem taneczno-liryczną opowieść o męskiej nieporadności, niespełnionych pragnieniach, bolączkach, marzeniach, samotności, ale przede wszystkim o męskim podejściu do miłości.
Czterech bohaterów sztuki zostało wyposażonych w rozszczepione wewnętrznie osobowości, z których każda neurotycznie stara się wypełniać przyjętą niegdyś rolę. To zestawienie kontrastujących ze sobą, pozornie dojrzałych mężczyzn zostaje ulokowane w jednym mieszkaniu, gdzie czeka ich rytualne spożywanie leczniczego rosołu oraz wspólne modlitwy w czasie zagrożenia zakaźną depresją. Wszystkich czterech bohaterów coś konsekwentnie dręczy i uwiera, lecz żaden nie potrafi dotrzeć do rzeczywistego źródła tego dyskomfortu. Chowają się za swoimi rolami - dyskutują, rozmyślają, konsumują i spiskują - podświadomie pragnąc wybawienia.
Kim są bohaterowie?
Mężczyzna Adam – nauczyciel na urlopie zdrowotnym, romantycznie zakochany w nieznajomej;
Dorosły Syn Mężczyzny Adama – student na skraju załamania nerwowego;
Właściciel Mieszkania Magnat Windykacji – silny i zdrowy kobieciarz;
Poeta Marcin – cichy bezrobotny wieszcz, z dzieckiem w drodze.
Żyjemy w czasach, w których zachodzą bardzo szybkie zmiany. Rozwijamy się w niebywałym tempie, tworząc coraz to bardziej sztuczne potrzeby. Posiadanie stało się priorytetem. Pojawia się strach przed nawiązywaniem relacji z drugim człowiekiem oraz przyjmowanie narzuconych, wygodnych form życia. To aspekty współczesnego społeczeństwa, w którym funkcjonuję i które chciałabym poprzez ten spektakl przebadać, podjąć dialog z widzem, odnosząc się do naszej polskiej mentalności – mówi Katarzyna Gorczyca, reżyserka spektaklu.

scenariusz: Jakub Skorupa
muzyka: Michał Paduch
reżyseria: Katarzyna Gorczyca
scenografia: Katarzyna Gorczyca

video: produktownia.com
występują: Kamil Joński, Maciej Kosteczka, Krystian Łysoń, Oskar Malinowski

czas trwania: 50 min.


„SOUP CITY. OSTATNIA SPRAWA CHARLIEGO BROKUŁA”
Klica Production

Soup City jest rezultatem międzynarodowej współpracy pomiędzy muzykami Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze, absolwentów Akademii Teatralnej w Warszawie i lalkarskiej filii uczelni w Białymstoku oraz młodego producenta królewskiej Central School of Speech and Drama w Londynie. Utrzymany w stylistyce filmów noir spektakl to próba stworzenia dzieła stylowego i jednorodnego formalnie, które jednak mogłoby być odbierane przez widzów w każdym wieku. Stąd klasyczna, kryminalna fabuła została niejako ocenzurowana. Elementy nienadające się dla młodych widzów, takie jak wulgaryzmy, sceny przemocy i seksu zostały zastąpione wyrazistymi ekwiwalentami. I tak bohaterowie do przeklinania używają słów takich jak zakalec i naleśnik, tytułowy detektyw zamiast od alkoholu, uzależniony jest od czekoladek, jego partner zamiast zostać zamordowanym, zostaje wysłany do Afryki, a ponętna femme fatale pyta w jednej z kwestii: Charlie, kiedy ostatnio byłeś z kobietą na lodach?
Efektem jest spektakl stylowy, choć absurdalny, posiadający wciągającą fabułę, ale balansujący na granicy parodii. Do tego, co być może najważniejsze, dający równie dużo radości dorosłym, jak i dzieciom. W spektaklu biorą udział aktorzy żywego planu, lalkarze z lalkami – pyskówkami oraz grające na żywo trio jazzowe.


scenariusz/reżyseria: Jakub Kasprzak
muzyka: Albert Karch, Kuba Więcek
kontrabas: Tomo Jacobson; gitara: John Arne Ranes
scenografia: Adam Drozdowski
występują: Julia Sacharczuk, Rafał Iwański, Patryk Ołdziejewski

czas trwania: 50 minut


foto: Julita Pasikowska
Mamy zaszczyt ogłosić listę finalistów 6.edycji Obserwatorium Artystycznego Entrée:
1. Katarzyna Gorczyca ze spektaklem „Życie męczy”
2. Novy Ruch Teatr ze spektaklem „Macht mir Spass”
3. Marek Zimakiewicz ze spektaklem „Novecento”
4. Klica Production ze spektaklem „Soup City. Ostatnia sprawa Charliego Brokuła”
5. Teatr  Strefa Otwarta ze spektaklem „H(2)O”

Finałowa piątka wybrana została spośród 24 zgłoszeń przez Jury w składzie: Katarzyna Aleksander-Kmieć, Ewa Dąbek-Derda, Łucja Ginko, Stanisław Ruksza. 
Finalistom serdecznie gratulujemy! Nagroda dla was to 500 zł oraz prezentacja na scenie Teatru Rozrywki w trakcie finału – walki o główną nagrodę, którą jest półroczna rezydencja w Teatrze Rozrywki połączona z produkcją nowego spektaklu oraz kwota 1000 zł.
Przegląd finałowy odbędzie się w listopadzie. Już wkrótce podamy terminy i harmonogram występów.
Wszystkim, którzy przysłali do nas zgłoszenia dziękujemy za wzięcie udziału w konkursie i życzymy wielu sukcesów. Pamiętajcie o nas w przyszłym roku!

A oto harmonogram pokazów finalistów na Małej Scenie Teatru Rozrywki:
12 listopada 2015, godz. 18:30 „Macht mir Spaß”
13 listopada 2015, godz. 18:30  „H(2)O”
14 listopada 2015 WARSZTATY DLA UCZESTNIKÓW ENTRÉE
19 listopada 2015, godz. 18:30  „SOUP CITY. OSTATNIA SPRAWA CHARLIEGO BROKUŁA”
20 listopada 2015, godz. 18:30 „ŻYCIE MĘCZY"
21 listopada 2015, godz. 18:30 „Novecento”

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!
 

Miejska Inauguracja Roku Kulturalnego

Nagrody Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury

Koncert Rebekki Bakken

Po raz kolejny uroczysta inauguracja roku kulturalnego, połączona z wręczeniem statuetek Chłopca z łabędziem odbędzie się w Teatrze Rozrywki. Jak co roku, na widowni zasiądą twórcy i animatorzy kultury, miłośnicy wszelakich sztuk i laureaci nagród w szeroko pojętej dziedzinie kultury. Wspólnie z władzami miasta zainicjują kolejny rok - sezon kulturalny. W części artystycznej – koncert wspaniałej artystki rodem z Norwegii.

Rebekka Bakken – wokalistka, autorka tekstów z  poruszającym, trzy oktawowym głosem, niespokojna dusza, pełna wewnętrznej harmonii. Nieustannie poszukująca, nie lubi gdy ludzie robią wokół niej lub jej śpiewania zbyt dużo szumu. Gdy tworzy, wie że żyje: "potrzebuję muzyki bardziej niż ona mnie –  mówi, "wkładam w muzykę moje życie, to przecież nic wielkiego".

Śpiewanie daje tej emocjonalnej Artystce poczucie spełnienia. Może dzieje się tak też dlatego, że jej piosenki są niezwykle poetyckie i pełne znaczeń, a jej muzyka jest czysta i piękna.

Piąty album, wyprodukowany przez Malcolm'a Burn'a w Nowym Jorku, zawiera utwory o miłości, życiu, pożądaniu, stracie – najstarszych tematach świata – zawsze aktualnych. Brzmienie tych utworów jest jednak tak unikalne i oryginalne, że nawet trzy coverowe, zaaranżowane przez Bakken utwory: Bruce'a Springsteena, Jane Siberry i Alphaville, pasują znakomicie do całego albumu.

Ta muzyka dotyka na wielu poziomach. Na poziomie komunikacji, jak mówi Rebekka "utwory zawierają coś znacznie głębszego niż tylko słowa".

Fakt, że Rebekka nie tylko śpiewa, ale także komponuje swoje utwory, pomaga jej wyrażać dokładnie to co chce i w sposób najbardziej dla niej odpowiedni.

Z dumą informujemy, że jedyny i niepowtarzalny Michał Bajor – ten głos, ten styl, ta osobowość! – podpisał kontrakt płytowy z wytwórnią Sony Music Poland. Pierwszym owocem współpracy z artystą jest album „Moja miłość”, który ukaże się 2 października br. I będzie to płyta niezwykła…
 
Michał Bajor – choć trudno w to uwierzyć – czaruje nas i wzrusza swoim śpiewem już od ponad czterdzieści lat, jak nikt inny łącząc oryginalny styl z najwyższą jakością. „Moja miłość” to dziewiętnasta płyta w jego dyskografii i zarazem trzecie spotkanie mistrza interpretacji z mistrzem słowa – Wojciechem Młynarskim. Po albumach „Od Piaf do Garou” i „Moje podróże” przyszedł czas na zbiór siedemnastu najpiękniejszych piosenek o miłości. Większość z nich to wielkie przeboje, trwale zapisane w historii polskiej muzyki rozrywkowej i sercach kilku pokoleń słuchaczy, by wymienić tylko „Prześliczną wiolonczelistkę”, „Odkryjemy miłość nieznaną”, „Och, życie kocham cię nad życie” czy „Nie ma jak u mamy”. Ale na płycie pojawią się też dwie premiery, piosenki napisane specjalnie dla Michała Bajora przez Wojciecha Młynarskiego, a zaśpiewane w duetach z Alicją Majewską i Anią Wyszkoni.

Foto: Rafał Masłow