gościnny koncert zespołu TOŁHAJE
Tołhaje to węgierska nazwa zbójników harcujących w Beskidach. Zespół, tak jak niegdysiejsi tołhaje, grasują po scenie muzycznej mieszając style i tworząc współczesne aranżacje ludowych utworów.
Główną inspiracją ich twórczości jest tradycja muzyczna grup etnicznych zamieszkujących tereny przygraniczne Polski południowo-wschodniej.
Zespół koncertował na scenach całego kraju i Europy; np. na Sziget (Węgry), Pulse Festival (Wielka Brytania), Festival Zahrada (Czechy), Flugery Lvova (Ukraina) czy Pohoda Festival (Słowacja). W czerwcu 2002 r. grupa reprezentowała Polskę na 23. Festiwalu Europejskiej Unii Radiowej EBU w Mölln (Niemcy). Ich debiutancki album A w niedziela rano zdobył tytuł „folkowego fonogramu roku” w Polskim Radiu i był nominowany do nagrody muzycznej Fryderyki w kategorii „etno/folk”.
Tołhaje współpracowali przy tworzeniu ścieżki dźwiękowej do serialu Wataha (sezon I i II). Najnowsza płyta zespołu, zatytułowana Mama Warhola, odkrywa tajemnice słowiańskiego pochodzenia Andy'ego Warhola i zawiera utwory ludowe z Beskidów, nagrane przez Julię Warholę – matkę słynnego artysty.
W roku 2019 Tołhaje po raz kolejny nominowani byli do Fryderyka, tym razem w kategorii „album roku – folk/muzyka świata", za wspomnianą płytę Mama Warhola.
Większość członków zespołu współpracowało z artystami światowej sceny muzycznej, takimi jak Gordon Haskel, John Lord (Deep Purple), Nigel Kennedy czy Michael Bolton, a także ze znakomitymi artystami polskiej sceny: Katarzyną Nosowską, Kayah, Marią Peszek, Smolikiem, Pink Freud, Hey, Ewą Bem, Stanisławem Soyką, Gabą Kulką, Justyną Steczkowską, Korą, Anią Dąbrowską, Piotrem Rubikiem, Michałem Bajorem i in.
Tołhaje to tradycyjne melodie i improwizacja, to dźwięki magicznych i tajemniczych Bieszczad.
Skład zespołu:
Damian Kurasz – gitary
Piotr Rychlec – klawisze, akordeon, śpiew gardłowy
Maria Jurczyszyn-Kulik – śpiew
Wawrzyniec Topa – gitara basowa
Tomasz Duda – saksofony, klarnet
Łukasz Moskal – perkusja
Maciek Cierliński – lira korbowa
Mateusz Szemraj – cymbały strunowe
Maciek Cierliński – lira korbowa
Mateusz Szemraj – cymbały strunowe
- Lato -
STAROŚĆ NIE JEST DLA MIĘCZAKÓW
najnowszy program kabaretowy Piotra Bałtroczyka
Bałtroczyk twierdzi, że ważne jest, by dobrze zacząć. Zaczyna więc niebanalnie. "Dobry wieczór Państwu, nazywam się Piotr Bałtroczyk i jestem atrakcją. A Wy jesteście dla mnie atrakcją, bez Was czułbym się jak w domu – samotny i niepotrzebny''...
I to właściwie jedyny powtarzalny fragment wieczoru, reszta jest zawsze niespodzianką, również dla Bałtroczyka. Przyznał się kiedyś, że ma głowie jakieś siedem godzin monologu i zawsze zagadką jest dla niego, co wybierze z tajemnych szufladek umysłu Bałtroczyk Estradowy. Są wciąż dla siebie zagadką, Bałtroczyk Estradowy (BE) i Bałtroczyk Zwykły (BZ), i to być może, utrzymuje jednego i drugiego w wysokiej dzielności bojowej, mimo kiepskiego peselu, który ich łączy. Z BE jak uprzejmy był się wyrazić Janusz Grzywacz, " słowa sypią się jak gówno z barana". BZ zazwyczaj milcząc okupuje przytulny kącik w rogu, oddając się lekturze bądź nałogom, lub usiłując bezskutecznie oddać się nadobnej dziennikarce, by w końcu jednak wybrać nałóg bądź lekturę, czy gitarę.
Rządy przychodzą, rządy odchodzą, Unia drży w posadach, i na tym tle Bałtroczyk jawi się jak oaza stabilności. Nie zmienia się od lat jego negatywny stosunek do garniturów, które traktuje jak zawodowe zło konieczne; i bałwochwalczy do ciężkich motocykli, które ujeżdża w długich trasach. Wielbi obrazy Jana Stanisławskiego i akustyczne gitary ze szlachetnego drewna, których twórcy też byli Mistrzami. Wiele jest rzeczy, które Bałtroczyka interesują, od budownictwa drewnianego na ukochanej Warmii, przez nowe techniki szpachlowania, do przystawek w Telecasterach. I to wszystko jest inspiracją. I tak powstają wciąż nowe fragmenty narodowej epopei.
Zapraszamy na kolejną wersję opowieści Piotra Bałtroczyka. Posłuchajmy, co też mu się przydarzyło, od czasu ostatniego z Nim spotkania...
(wg kultura.poznan.pl)
18 maja o 19:00 spektakl „Bulwar Zachodzącego Słońca” gramy w ramach akcji Piąty Dzień Teatru Publicznego – Bilet za 350 groszy. Sprzedaż biletów w kasie Teatru 18 maja od godz. 12:00.
Jednocześnie zależy nam na tym, aby pogłębiać wiedzę o tym, jakie czynniki wpływają na sukces Teatru. Teatru dużą literą, bo chodzi o sukces Państwa Teatru. Pilotażowe badanie mające przynieść odpowiedź na pytanie „jakie czynniki są ważne dla odniesienia przez Teatr sukcesu?” zostanie przeprowadzone 18 maja i będzie miało formę zindywidualizowanej ankiety, dostępnej pod adresem www.ocenteatr.pl oraz na stronach teatrów biorących udział w akcji. Nieprzerwanie wykorzystujemy Dzień Teatru Publicznego i akcję „Bilet do teatru za grosze” do pokazywania teatrów działających w określonych warunkach, miejscach i społecznościach jako elementów wielkiej – wyjątkowej w skali świata – sieci (w Polsce działa 121 teatrów publicznych!).
Teatry działają lokalnie, ale ich oddziaływanie wykracza daleko ponad lokalność. I choć teatr się zmienia, to tak jest od lat. Teatr to dziś przyjazne miejsce. To nie tylko działania artystyczne, ale także społeczne i edukacyjne. To kształtowanie postaw i społecznej świadomości.
MIŁOŚĆ W SAYBROOK
gościnnie Teatr 6. Piętro z Warszawy
Miłość w Saybrook to wyjątkowa zabawa różnymi gatunkami teatru, której głębszym celem jest opowieść o złożonej prawdzie ludzkich uczuć. Opowiadając o miłosnych problemach trzech małżeńskich par, Woody Allen z właściwą sobie błyskotliwością miesza różne konwencje, włączając komedię, absurdalną groteskę oraz kryminał, a robi to, żeby z teatralnej fikcji wydobyć trochę prawdy o naszych tęsknotach i niespełnieniach.
Małżeństwo z siedmioletnim stażem świętuje kolejną rocznicę ślubu w swoim uroczym domu. Niespodziewane pojawienie się dawnych właścicieli domu ujawni ukryty w tajemnym schowku porażający sekret... Jeśli dodamy do tego tajemniczego mężczyznę (UWAGA! W tej roli Andrzej Poniedzielski) oraz serie ciętych żartów, lawinę nie zawsze grzecznych dowcipów oraz muzyczne wstawki śpiewanych hitów o miłości – otrzymamy niezwykle zgrabną komedię.
Tekst: Woody Allen, przekład i reżyseria: Eugeniusz Korin, scenografia: Maciej Chojnacki, kostiumy: Beata Harasimowicz, ruch sceniczny: Anna Głogowska, kierownictwo muzyczne: Tomasz Szymuś.
Występują: Szymon Bobrowski, Barbara Kurdej-Szatan, Marcin Perchuć, Katarzyna Kwiatkowska, Wiktor Zborowski, Joanna Liszowska, Andrzej Poniedzielski
czas trwania: 90 minut bez przerwy