STAŃCZYK. MUSICAL


STAŃCZYK. MUSICAL

(historia być może aktualna)

ZŁOTA MASKA 2019 DLA GRZEGORZA DOWGIAŁŁY!

SPEKTAKL PRZEZNACZONY DLA WIDZÓW DOROSŁYCH


W ankiecie miesięcznika „Teatr” NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI W SEZONIE 2017/2018 nominacje w kategoriach:

– najlepsza nowa polska sztuka (nominacja Michała Centkowskiego),
– najlepsza reżyseria (nominacja Michała Centkowskiego),
– najlepsza rola kobieca: Alona Szostak w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Anety Kyzioł),
– najlepsza rola męska: Grzegorz Dowgiałło w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Michała Centkowskiego oraz Jacka Sieradzkiego),
– najlepsza rola epizodyczna: Małgorzata Witkowska w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Michała Centkowskiego)
– najlepsza muzyka: Wojciech Urbański w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Michała Centkowskiego)
– najlepsze przedstawienie teatru muzycznego: (nominacja Michała Centkowskiego)

Stańczyk to muzyczna wycieczka do XVI wieku.
Dlaczego akurat tam?
Żeby spróbować przyjrzeć się temu, co lubimy do dziś opisywać jako najwspanialszy okres w dziejach Polski. Zmierzyć się z mitem „złotego wieku”. Podrapać w historyczne opakowanie i zobaczyć, co wyjdzie spod spodu. 
 
Stańczyk to, tym samym, opowiadana z perspektywy krakowskiego zamczyska historia naszych dawnych władców: Zygmunta Starego, Bony Sforzy i Zygmunta II Augusta. Historia ich zmagań, marzeń, planów i słabości. A także historia towarzyszącej im dziwnej postaci błazna.
Pamiętamy go z obrazu Matejki – smutny, zamyślony mędrzec, symbol patriotów, patron zatroskanych o ojczyznę. Przypisujemy mu wiele znaczeń, choć wiemy o nim w gruncie rzeczy bardzo mało. Wymyśliliśmy go sobie, nie wiedząc do końca, kim był i jaką pełnił rolę. Jedno wiemy jednak na pewno: jest wcieleniem nieomal anarchistycznej tradycji, w ramach której za patriotyczne uchodzi przede wszystkim to, co skierowane przeciwko władzy. Każdej władzy. I może dlatego warto go dziś znowu przywrócić do życia.

SZANOWNI WIDZOWIE,
pierwsze dwa rzędy naszej widowni, na potrzeby Stańczyk. Musical zostały zlikwidowane (wykorzystane przez scenografa). Dlatego podczas rezerwacji internetowych pojawiają się one jako niedostępne.

W rzeczywistości rząd III w tym spektaklu jest rzędem pierwszym, tuż przed sceną. Prosimy brać to pod uwagę podczas rezerwacji biletów. Za utrudnienia przepraszamy.

tekst i dramaturgia: Jan Czapliński
kompozycja piosenek: Maja Kleszcz Wojciech Krzak, Grzegorz Dowgiałło
muzyka elektroniczna: Wojciech Urbański
reżyseria: Ewelina Marciniak
choreografia: Agnieszka Kryst
konsultacje muzyczne: Ewa Kaim
scenografia: Piotr Choromański
współpraca scenograficzna: Grzegorz Layer
kostiumy: Natalia Mleczak
reżyseria świateł: Jakub Lech
orkiestracje i aranżacje: Jacek Kita, Piotr Kubiak
konsultacje historyczne: dr Rafał Szmytka
kierownictwo wokalne: Ewa Zug

współpraca scenograficzna: Grzegorz Layer
asystent reżysera: Estera Sławińska-Dziurosz

asystent choreografa: Natalia Gajewska
asystent kostiumografa: Magdalena Wiluś

inspicjent: Beata Jabłońska-Rakoczy
sufler, rekwizytor: Katarzyna Grad
dźwięk: Paweł Łosik

OBSADA:
STAŃCZYK: Grzegorz Dowgiałło (gościnnie)
ZYGMUNT STARY: Artur Święs
BONA SFORZA: Alona Szostak
ZYGMUNT AUGUST: Hubert Waljewski

ELŻBIETA HABSBURŻANKA: Mirosława Żak (gościnnie)
BARBARA RADZIWIŁŁÓWNA: Dominika Guzek

CÓRKI KRÓLEWSKIE:
ZOFIA: Wioletta Białk
IZABELA: Estera Sławińska-Dziurosz
MARTWA JUŻ NIESTETY ANNA: Izabella Malik
KATARZYNA: Katarzyna Hołub
PANI SZYDŁOWIECKA: Małgorzata Witkowska (gościnnie) / Marzena Ciuła  w dniach 14;15 i 16 czerwca
MIKOŁAJ REJDaniel Cebula-Orynicz
SZLACHCIC: Dominik Koralewski


TEATR STAŃCZYKA: Dominik Koralewski jako Bona, Barbara Ducka jako Zygmunt Stary, Zuzanna Marszał jako Zygmunt August, Daniel Cebula-Orynicz jako Elżbieta Habsburżanka,  Maciej Cierzniak jako Barbara Radziwiłłówna

oraz: Barbara Ducka, Natalia Gajewska (gościnnie), Zuzanna Marszał, Maria Pitera, Sebastian Chwastecki, Maciej Cierzniak, Daniel Dąbrowski, Daniel Szefler

i zespół muzyczny Teatru Rozrywki w składzie:
Janusz Berezowski – kontrabas
Bartłomiej Herman / Łukasz Srokowski – instrumenty perkusyjne
Piotr Rakowski (gościnnie) – wibrafon
Karol Ogrodnik / Sławomir Rosiak – puzon
Marek Kuc / Grzegorz Zioła – waltornia
Olgierd Komorowski – klarnet
Sabina Klyta-Szubert / Klaudiusz Sowa / Adam Stachula – obój
Adam Bury / Wojciech Front / Gabriela Wołoszyn – fagot
Jacek Gros / Małgorzata Liszak – skrzypce
Joanna Mizera-Zalejska – altówka

dyrygent: Mateusz Walach

prapremiera: 13 czerwca 2018 r.
czas trwania: 190 minut, w tym 30-minutowa przerwa


Autorką zdjęć, logo i plakatu jest Natalia Kabanow © Teatr Rozrywki w Chorzowie

RECENZJE:
Gazeta Wyborcza
Dziennik Teatralny Magdalena Mikrut-Majeranek
Newsweek
Teatralnik – gazeta Festiwalu "Rzeczywistość przedstawione"
Dziennik Teatralny Jan Gruca




Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Piotr Morawski, Jacek Sieradzki, Sandra Szwarc i Zuzanna Berendt.


 

Obsada