fbpx
Reżyser, dramaturg, scenograf i pedagog. Studiował w warszawskiej PWST, następnie na Uniwersytecie w Bolonii u Umberto Eco oraz u Giorgio Strehlera w Teatro Piccolo di Milano. Zadebiutował w mediolańskiej La Scali spektaklem opartym na muzyce Monteverdiego. Miał wówczas zaledwie 24 lata i był najmłodszym w historii reżyserem, debiutującym w tym najsłynniejszym, włoskim teatrze operowym. Uznany za największy talent reżyserski w 1995 r., zaczął współpracę z teatrami operowymi i dramatycznymi Włoch, Francji, Belgii, Hiszpanii, Argentyny, Irlandii i Polski, później Urugwaju, Kuby i Izraela. Jest autorem ponad 190 spektakli muzycznych i dramatycznych.

Współpracował z największymi artystami świata opery i teatru, takimi jak: Placido Domingo, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, Jose Cura czy Lorin Maazel.

Jest założycielem i wieloletnim dyrektorem instytucji teatralnych: Limen Teatro i CONTEATRO, specjalizujących się w produkcji spektakli operowych, teatralnych oraz mistrzowskich kursów teatralnych. Projekty teatralne, edukacyjne i angażujące grupy wykluczone społecznie, przyniosły mu wiele nagród, m.in. Medal Regionu Puglia.
 
Od roku 2007 współpracuje na stałe z teatrami hiszpańskimi. Pierwszą jego produkcją była opera Cyrano de Bergerac z Placido Domingo w roli tytułowej, zrealizowana w Walencji. Zainaugurował sezon opery w Bilbao Zamkiem Sinobrodego B. Bartóka, wrócił tam z Cosi fan tutte, Ernanim i Eugeniuszem Onieginem, a następnie zrealizował spektakle w Teatro Real w Madrycie, Teatro la Maestranza w Sevilli i na Międzynarodowym Festiwalu w Santander. Kolejnym spektaklem był Król Roger K. Szymanowskiego, którego premiera odbyła się w Bilbao.
  
Michał Znaniecki współpracuje dziś na stałe z teatrami w Argentynie i Urugwaju, gdzie zrealizował między innymi prapremierę opery Hagith Karola Szymanowskiego w Teatro Colon, najważniejszej scenie Ameryki Łacińskiej. Jest założycielem Festiwalu Opera on The Water – Tigre w Buenos Aires, który miał już dwie edycje.

Współpracuje również z Israeli Opera, reżyserując superprodukcje plenerowe na pustyni w Masadzie. Najnowszą z nich jest Traviata, której premiera odbyła się w czerwcu 2014 r. W tym samym roku wyreżyserował m.in. Eugeniusza Oniegina w Neapolu, Bal Maskowy G. Verdiego w Operze Narodowej w Tel Avivie oraz Mefistofele A. Boito w Chorwackim Narodowym Teatrze w Splicie.

W Polsce kontynuuje współpracę ze scenami operowymi m.in. Krakowa (Don Giovanni, Eugeniusz Oniegin, Miłość do trzech pomarańczy), Szczecina (The Fairy Queen), Łodzi (Włoszka w Algierze), Warszawy (Łucja z Lammermoor i Lucrezia Borgia) i Wrocławia, gdzie oprócz spektakli repertuarowych (Cosi fan tutte, Hagith, Ester, Napój miłosny, Samson i Dalila, Rigoletto, Otello) wyspecjalizował się w megaprodukcjach plenerowych takich jak: Napój miłosny na Pergoli, Otello na Wyspie Piaskowej czy Turandot i Bal Maskowy na Stadionie Olimpijskim.

Był jednym z najmłodszych dyrektorów Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego w Poznaniu.

W Teatrze Rozrywki wyreżyserował:
Szwagierki M. Tremblaya,
– musical Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse’a,
– musical Producenci M. Brooksa,
musical Our House T. Firtha i Madness,
– musical Billy Elliot E. Johna i L. Halla,
– musical Bulwar Zachodzącego Słońca W. L. Webbera, D. Blacka i C. Hamptona,
– musical Zakonnica w przebraniu A. Menkena.

 
NAJWAŻNIEJSZE NAGRODY:

– ZŁOTA MASKA 2008 i tytuł „spektakl roku” dla musicalu Jekyll & Hyde,
– ZŁOTA MASKA 2010 za reżyserię musicalu Producenci,
– Medal Regionu Puglia 2008 za osiągnięcia artystyczne,
– Srebrny Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS”,
– Premios Líricos Teatro Campoamor 2011 dla najlepszej produkcji premierowej roku w Hiszpanii – Eugeniusza Oniegina.
– 23. Konkurs Narodowych Nagród Teatralnych Chorwacji – główna nagroda za najlepszy spektakl operowy 2014 – Mefistofele
–  Premio Abbiati 2015 – nagroda specjalna im. Filippo Siebanecka za najciekawszy projekt muzyczny we Włoszech – 200.com-Pagliacci 2015
Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury za wybitne osiągnięcia artystyczne (2018).

 

Foto: Marek Grotowski