fbpx

My, Ślązacy

(czyli kto?)

Zapraszamy na premierę filmu dokumentalnego Doroty Pryndy, zatytułowanego „Autonomiści”. To niezależna produkcja, która powinna wzbudzić żywą reakcję publiczności i skłonić do dyskusji o tożsamości mieszkańców współczesnego Górnego Śląska.


Zdjęcia z planu filmowego „Autonomistów” Doroty Pryndy.

Zaprezentujemy również jubileuszowy 10. numer kwartalnika „Fabryka Silesia”. W debacie udział wezmą członkowie Rady Redakcyjnej tego pisma: Zbigniew Kadłubek, Waldemar Szymczyk, Ingmar Villqist oraz redaktor naczelny – Krzysztof Karwat. Punktem wyjścia będą pytania, postawione w jednym ze szkiców zamieszczonych na łamach „Fabryki”: „Czy Ślązakiem jest ten, kto mieszka stale (!) na Śląsku, czy tylko ten, którego przodkowie stąd się wywodzą? A co począć z Niemcami, którzy przez parę pokoleń żyli na Śląsku i musieli wyjechać po wojnie? Czy Ślązakami są ludzie, którzy dobrowolnie wyjechali z regionu, bo chcieli podnieść standard życia? Czy Ślązakami pozostają ci, którzy większą część roku spędzają poza regionem, pracując w Niemczech czy Holandii? Czy Ślązakami są ludzie, którzy urodzili się na Śląsku, ale mieszkają w głębi Polski? A jak nazwać osoby pochodzące z mieszanych związków? Czy też są Ślązakami?”.


Na foyer pokażemy wystawę fotograficzną Reinharda Glomba „Znaszli ten Śląsk? Historia regionu”.

PARTNER:


PARTNER MEDIALNY:

 

ATRAMENTOWA

koncert Stanisławy Celińskiej
wraz  z zespołem pod kierownictwem Macieja Muraszko

„Atramentowa” to najnowsza płyta Stanisławy Celińskiej. Aktorka odgrywa swoją kolejną wspaniałą rolę – pieśniarki, która wie o czym śpiewa i wie jak przyciągnąć słuchacza wykorzystując pełną paletę barw i emocji.
A wszystko zaczęło się od „Atramentowej Rumby”, którą Maciej Muraszko i Marcin Sosnowski napisali specjalnie z myślą o Stanisławie Celińskiej. Razem z latynoamerykańskim zespołem Los Locos artystka zaprezentowała ją w Koncercie Premier 46. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej Opole 2009. Po występie z „Atramentową Rumbą” okrzyknięto Stanisławę Celińską polską Cesarią Evorą... Aktorka – tak jak kiedyś Cesaria – potrafi zaczarować publiczność swoim charyzmatycznym głosem i pomimo wielu przeciwności oraz trudów - kocha życie.
Niepowtarzalne teksty do kompozycji Macieja Muraszko, specjalnie dla Stanisławy Celińskiej napisali: Wojciech Młynarski, Dorota Czupkiewicz oraz Muniek Staszczyk i Marcin Sosnowski.
Artystce towarzyszą wybitni muzycy młodego pokolenia z Polski oraz artyści z Ukrainy. Ciekawym akcentem jest wykonanie przez Stanisławę Celińską znanego przeboju zespołu Hey „Do rycerzy, do szlachty, do mieszczan” wraz z jej autorką – Katarzyną Nosowską przygotowanego w nowej zaskakującej aranżacji. Ponadto Artystka śpiewa wraz z Muńkiem Staszczykiem przejmującą piosenkę, którą Muniek napisał specjalnie dla niej.

W koncercie występują:
Stanisława Celińska -wokal

Wojtek Olszewski - fortepian
Kuba Frydrych – gitary,
Krzysztof Samela - kontrabas
Tomasz Lisiecki - wiolonczela
Janusz Muraszko - akordeon
Paweł Pełka - saksofon
Maciej Giżejewski - instrumenty perkusyjne
Maciej Muraszko -  perkusja
Donald Churchill i Peter Yeldham
PRZEKRĘT (NIE)DOSKONAŁY
czyli kto widział Pannę Flint?

Przekręt (nie)doskonały to smakowity kąsek dla wielbicieli komedii. Poszukiwanie sposobów na zwiększenie zysków może prowadzić do wielu zaskakujących zdarzeń. Zwłaszcza, gdy metody na pomnożenie pieniędzy nie do końca są uczciwe. Co może się wydarzyć, gdy przekręt wyjdzie na jaw? Kto jest przyzwoity, a kto oszukuje? I kim właściwie w tej intrydze jest Panna Flint?
Feeria błyskotliwych żartów i nagłych zwrotów akcji w brawurowym wykonaniu lubianych aktorów to gwarancja doskonałej zabawy. Splot zaskakujących zdarzeń zachwyca humorem i dowcipem. A wszystko za sprawą pewnej tajemniczej Panny Flint, od której zaczyna się wielki przekręt finansowy.
Polską prapremierę komedii autorstwa mistrzów gatunku: Donalda Churchilla i Petera Yeldhmana wyreżyserował Andrzej Rozhin. W spektaklu występują znakomici aktorzy, scenografię zaprojektowała Dorota Banasik, a przepiękne kostiumy są autorstwa Doroty Roqueplo. Całość sprawia, że widzowie mają okazję zobaczyć przedstawienie najwyższej próby.
Czy nasi bohaterowie znaleźli sposób na doskonały przekręt? A jeśli tak, to jaki?


Światowa premiera klasycznej komedii odbyła się w Theatre Royal Windsor w 1984 roku i od tego czasu praktycznie nie schodzi z afisza. Ogromny sukces spektaklu zaowocował tłumaczeniem tekstu na 15 języków. Pomimo upływu czasu temat przekrętów jest wciąż aktualny. Na pierwszych stronach gazet jest coraz więcej nagłówków o aferach i malwersacjach finansowych z politykami, urzędnikami i celebrytami w rolach głównych. Podobnie jest w tym przedstawieniu.


Obsada:

Łukasz NOWICKI/ Rafał CIESZYŃSKI

Joanna MORO/ Katarzyna KWIATKOWSKA

Maja BOHOSIEWICZ/ Maria DEJMEK

Michał PIELA/Jacek KOPCZYŃSKI

Dorota CHOTECKA/ Dorota NOWAKOWSKA

Bogdan KALUS/ Andrzej PIECZYŃSKI

Reżyseria Andrzej Rozhin

Przekład Klaudyna Rozhin

Scenografia Dorota Banasik

Kostiumy DDorota Roqueplo

Teksty piosenek Michał Wojnarowski

Muzyka Mateusz Dębski

Piosenka "FISKUS"  tekst i muzyka Igor Jaszczuk

Piosenka "SKOK NA KASĘ" tekst Michał Wojnarowski, muzyka Mateusz Dębski

Opracowanie muzyczne Agnieszka Putkiewicz

 

Czas trwania: 160 min. z przerwą

PRZEJRZYSTOŚĆ PUSTKI
przedstawienie solowe w wykonaniu Moniki Wachowicz inspirowane twórczością Michela Huellebecqua

Stowarzyszenie Teatralne A PART

"Nie ma wiecznej ciszy tych nieskończonych przestrzeni, bo właściwie nie ma ciszy, ani przestrzeni, ani pustki. Świat, który znamy, świat, który tworzymy, świat ludzki jest okrągły, gładki, jednorodny i ciepły jak pierś kobiety." (Michael Houellebecq "Cząstki elementarne")

Więcej o spektaklu...

Scenariusz, ruch sceniczny: Monika Wachowicz i Marcin Herich

Reżyseria: Marcin Herich

Wykorzystano fragmenty powieści "Cząstki elementarne" Michela Houellebecqua oraz cytaty z "Możliwości wyspy" Michela Houellebecqua i "Kołysanki" Chucka Palahniuka.

Muzyka: "Funérailles" Franza Liszta

Czas trwania spektaklu: 55 minut

Projekt został zrealizowany przy udziale środków finansowych z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego.

Sławomir Mrożek
EMIGRANCI
gościnnie Poti Valerian Gunia Theatre z Gruzji

Emigranci Sławomira Mrożka mieli prapremierę w 1975 roku, a więc przed czterdziestu laty! Od tego czasu świat zmienił swoje oblicze, runęły mury i systemy, upadły dyktatury i mity. Nic już nie jest takie samo, jak cztery dekady temu. A Emigranci są wciąż aktualni (ostatnie polskie wystawienie miało miejsce w czerwcu br. w stołecznym Teatrze Polskim).
Bolesny rozdźwięk pomiędzy wyalienowaną nieco inteligencją a prostotą tzw. "klasy robotniczej" przetrwał – jak widać – burze i napory i ma się dobrze, nie tylko w Polsce. Okazuje się, że Emigranci są interesującym materiałem również dla Gruzinów.
22 października na Małej Scenie Teatru Rozrywki spotkamy się z dwoma gruzińskimi aktorami, którzy zaprezentują Mrożkowski tekst w swoim ojczystym języku.
GORĄCO POLECAMY!

reżyseria: Dariusz Jezierski
występują: Ramaz Ioseliani, Gieorgi Surmava