MARCEL KOCHAŃCZYK
(19.06.1947-15.07.2002)
 
Należał do najbardziej interesujących i najintensywniej pracujących reżyserów swojego pokolenia. Ceniony przez aktorów za konkretność i zdecydowanie w pracy, przedstawiał zawsze jasno i klarownie koncepcję widowiska.
 
Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Gdańsku i Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie. Pracę rozpoczął w roku 1972, jako asystent dyrektora ds. reklamy w Teatrze Ziemi Pomorskiej w Grudziądzu, ale już po roku został asystentem reżysera w krakowskim Teatrze im. J. Słowackiego. W latach 1976-1982 był etatowym reżyserem w Teatrze Wybrzeże Gdańsk, przez rok pracował w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, by w roku 1984 przyjąć obowiązki reżysera w chorzowskim Teatrze Rozrywki.
 
Kariera reżyserska Marcela Kochańczyka rozwijała się błyskotliwie; w ciągu kilku zaledwie lat zdobył większość liczących się krajowych nagród na festiwalach, w tym na prestiżowym Festiwalu Sztuk Współczesnych we Wrocławiu. Reżyserował w Gdańsku, Opolu, Lublinie, Szczecinie i Warszawie, współpracował też z teatrami niemieckimi, m. in. z teatrem w Giessen. Wyreżyserował kilka spektakli Teatru Telewizji.
 
Nie miał określonych preferencji gatunkowych, próbował wszystkich niemal konwencji. Wśród najlepszych swoich przedstawień wymieniał Wroga ludu H. Ibsena, Czarny romans W. Terleckiego, Szewców Witkacego i niemiecką wersję Gombrowiczowskiej Iwony, księżniczki Burgunda.
 
W Teatrze Rozrywki zrealizował spektakle:
Huśtawka C. Colemana (1985),
Betlejem polskie L. Rydla (1987),
Kraina Sto Piątej Tajemnicy Z. Żakiewicza (1988),

Opera za trzy grosze B. Brechta i K. Weilla (1990),
Cabaret J. Kandera i F. Ebba (1992),
Skrzypek na dachu J. Bocka, J. Steina i S. Harnicka (1993),
Dziś wieczorem Lola Blau G. Kreislera (1993),
Evita A. L. Webbera i T. Rice’a (1994),
Nunsense D. Goggina (1995),
The Rocky Horror Show R. O’Briena (1999)
Jesus Christ Superstar A. L. Webbera i T. Rice’a (2000).
Realizatorzy i aktorzy czterech z nich zostali nagrodzeni ZŁOTYMI MASKAMI.
 
W roku 1996 został laureatem Nagrody Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury.
 
Foto: Andrzej A. John

BIBLIOGRAFIA:
  1. Jolanta Król, „Gwiazdy noszą tenisówki. 35 portretów z Teatrem Rozrywki w tle”, Studio JKP Chorzów 2001
  2. Krzysztof Karwat, „Marcel Kochańczyk. 17 lat z Teatrem Rozrywki”, Stowarzyszenie Teatralne ENTRÉE 2010
  3. Krzysztof Karwat, „Stąd do Broadwayu”, Stowarzyszenie Teatralne ENTRÉE 2011



Jest uczniem Sportowej Szkoły Podstawowej nr 5 w Chorzowie, klasy o profilu pływackim.

Uczęszcza również do Szkoły Muzycznej im. G. Fitelberga w Chorzowie, ucząc się gry na saksofonie w klasie Janusza Biedrowskiego. Bardzo lubi śpiewać; jest członkiem chóru kościelnego Cantate.

W Teatrze Rozrywki gra Małego Maxa w musicalu Our House T. Firtha i Madness.
Absolwentka Szkoły Baletowej w Poznaniu, członek zespołu baletowego Teatru Rozrywki w latach 1999-2013. Tańczyła w większości spektakli muzycznych chorzowskiej sceny, takich jak: Skrzypek na dachu, Jesus Christ Superstar, Jekyll & Hyde, Producenci, Oliver!, Our house, Sweeney Todd i wiele innych. Była tancerką we wszystkich koncertach sylwestrowych i rozrywkowych.

Była asystentem choreografa w musicalu Oliver! L. Barta, a obecnie jest jednym z asystentów choreografa w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla.
 
Od roku 2014 jest inspicjentem.

W przedstawieniu Popołudnie fauna gra Nimfę.

Foto: Artur Wacławek

Uczeń Państwowej Szkoły Ogólnokształcącej Muzycznej I st. im. S. Moniuszki w Katowicach. W styczniu 2015 r. zajął I miejsce w szkolnym konkursie tanecznym „Tańczyć każdy może”.
Zadebiutował na scenie Teatru Rozrywki w musicalu Oliver! L. Barta w marcu 2012 r. (jedno z dzieci w przytułku); od grudnia 2012 r. grał w tym spektaklu Smarkatego. W przedstawieniu Gottland M. Szczygła zagrał małego Tomasza Batę. W musicalu Our House T. Firtha i Madness jest Małym Maksem. Gra Billy'ego w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla.
W katowickim Teatrze Śląskim im. S. Wyspiańskiego gra rolę małego Bastka Riedla w Skazanym na bluesa P. Angermana i J. Kidawy-Błońskiego oraz młodego Konstantego w spektaklu Morfina S. Twardocha (na zmianę z bratem Tymoteuszem). Gra na trąbce, uwielbia tańczyć, lubi grać w piłkę nożną i malować na płótnie.

Foto: Tomasz Zakrzewski
Absolwentka Szkoły Kulturalno-Oświatowej w Nikołajewie, kierunek choreografia. Pracowała w Teatrze Muzycznym na Ukrainie i w Operetce Śląskiej (dziś Gliwicki Teatr Muzyczny).
W latach 1994-2013 była solistką zespołu baletowego Teatru Rozrywki. Tańczyła w niemal wszystkich musicalach, widowiskach baletowych i koncertach sylwestrowych oraz rozrywkowych. Dziś występuje gościnnie w Jesus Christ Superstar A. L. Webbera i T. Rice'a oraz w Producentach M. Brooksa.

SPONSORZY I PARTNERZY: