Antoni Czechow
32 OMDLENIA
 
Antoni Czechow mistrzem humoru sytuacyjnego? Owszem. Zanim powstały najsłynniejsze dramaty jak „Mewa”, „Trzy siostry”, „Wiśniowy sad”, pisarz marzył o stworzeniu oryginalnego wodewilu rosyjskiego. Niejako „po drodze” powstały jednoaktówki komediowe, wystawiane z powodzeniem nie tylko na scenach stołecznych, także i na prowincji. Gatunki komediowe korespondowały z jego ironiczną naturą, prywatną skłonnością do żartu; zawsze przyglądał się z dużym zainteresowaniem aktorstwu komediowemu.
32 OMDLENIA tworzą trzy żarty sceniczne, jak sam je określał: „Niedźwiedź”, „Oświadczyny” i „Historia zakulisowa”. Czechow stawia krzywe zwierciadło przed swoimi bohaterami, często korzysta z kreski karykatury, dokleja im gogolowskie "nosy". Ale przede wszystkim bawi i każe nam się głośno śmiać. Jest to typowa „propozycja nie do odrzucenia”. A do tego doborowa obsada: Krystyna Janda, Jerzy Stuhr i Ignacy Gogolewski.
 
„32 omdlenia” to aktorski popis Krystyny Jandy, Ignacego Gogolewskiego i Jerzego Stuhra. Ta zabawa formą wskrzesza teatr, którego fundamentem jest dobra literatura i szacunek dla widza. Taki teatr chciałoby się oglądać częściej. Aktorzy grają precyzyjnie, ostentacyjnie wyrzekając się tanich i efektownych chwytów. Mówią głośno i wyraźnie. Tekst literacki traktuje się tu z respektem i pokorą, nic nie dodaje, nie dopisuje drugiego dna, nie uwspółcześnia na siłę, idąc raczej na przekór taniej nowoczesności. Nikt się nie rozbiera i nie próbuje szokować. A widzowie siedzą jak zaczarowani.
(Agnieszka Michalak, Dziennik Gazeta Prawna)
 
Reżyseria: Andrzej Domalik, scenografia i kostiumy: Jagna Janicka.
Występują: Krystyna Janda, Ignacy Gogolewski / Jerzy Łapiński, Jerzy Stuhr
 
czas trwania: 140 minut z dwiema przerwami

CENY BILETÓW:

Parter 160zł
Balkon Środkowy i Loże Parterowe 140zł
Balkony Boczne, rzędy 1-2 80zł
Balkony Boczne, rzędy 3 60zł
Perkusista, student Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu na kierunku instrumentalistyka jazzowa- perkusja.

Współpracował z takimi muzykami jak: Jacek Królik, Bernard Maseli, Zbigniew Namysłowski, Marek Bałata, Zbigniew Wodecki, Krystyna Prońko, Eric Marienthal.

Współpracował również z Filharmonią Rzeszowską. Specjalizuje sie w muzyce latynoamerykańskiej. Jest członkiem zespołu latynoskiego Familia Fuerte.

Swoje inspiracje czerpie z każdej muzyki.

Scenograf. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (1974). Jako scenograf, debiutował w pierwszym polskim wystawieniu Operetki W. Gombrowicza, w poznańskim Studenckim Teatrze NURT (reż. Janusz Nyczak, 1972). Debiut na scenie zawodowej, to dramat Okapi S. Grochowiaka w Teatrze Polskim, również w Poznaniu.
Artysta związany był etatowo z Teatrem Polskim we Wrocławiu (1982-1987), Słupskim Teatrem Dramatycznym (1989-1992), a od 1992 r. – z Teatrem Animacji w Poznaniu. Współpracuje z wieloma innymi scenami – ma w dorobku ponad 190 realizacji scenograficznych.
 
Najważniejsze realizacje scenograficzne Jacka Zagajewskiego:
Dacza I. Iredyńskiego (Teatr Polski w Poznaniu),
Krawiec S. Mrożka (Teatr Współczesny w Szczecinie),
Pieszo S. Mrożka oraz Damy i Huzary A. Fredry (Teatr Polski we Wrocławiu),
Fryderyk Wielki A. Nowaczyńskiego, Noc listopadowa J. Słowackiego, Popiół i diament J. Andrzejewskiego oraz Dziewczyna z bzem majowym J. Abramowa-Neverlego (Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie)
Kwiaty Polskie J. Tuwima (Teatr Dramatyczny w Częstochowie),
Dzisiaj wielki bal w Operze J. Tuwima oraz Ania z Zielonego Wzgórza wg L. M. Montgomery (Teatr Rozrywki).
 
Od 1992 roku pracuje głównie dla dziecięcej i młodzieżowej widowni, dla której zrealizował m in. takie spektakle jak:
Bulwar Czarownic, Ribidi, rabidi, knoll, Wpadł słoń, Nieobecny, Pięć minut, Bajka o szczęściu, W beczce chowany, Bajka o czasie – wszystkie w Teatrze Animacji w Poznaniu,
Koziołek Matołek w (Teatr Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku, Teatr Lalek Guliwer w Warszawie, Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie, Teatr Lalki i Aktora Pinokio w Łodzi),
Kopciuszek oraz O czym marzą wróżki" (Teatr Baj Pomorski w Toruniu),
Zima Muminków, Wielkomilud oraz Doktor Dollitle i jego zwierzęta (wszystkie w stołecznym Teatrze Baj)
Don Kichot w krakowskim Teatrze Lalki, Maski i Aktora Groteska.
 
Realizacje scenograficzne w Teatrze Rozrywki:
Trala Trala Tralalińscy T. Ryłki,
Huśtawka C. Colemana,
Dzisiaj wielki bal w Operze J. Tuwima,
Kram z piosenkami L. Schillera,
Ania z Zielonego Wzgórza wg L. M. Montgomery,
Pastorałka L. Schillera,
Okno na Parlament R. Cooneya,
Shirley Valentine W. Russela,
Po latach o tej samej porze B. Slade’a,
Odjazd F. Apkego.
Absolwent bytomskiej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej. Debiutował na deskach Opery Śląskiej. Na początku kariery związany z Operą Krakowską, w latach 2002-2012 był tancerzem Gliwickiego Teatru Muzycznego. Występował w wielu spektaklach GTM, m.in. w Footloose, Dziadku do orzechów (jako Książę), Hello, Dolly!, Chodnik 05, Pinokio (pierwszoplanowa rola). Można go także zobaczyć w widowisku tanecznym Carmen gdzie wciela się w rolę Don Josè.

Współpracował ze znanym amerykańskim choreografem Lacym Darrylem Phillipsem, dzięki któremu wyjechał na roczne tournée po Europie Zachodniej z musicalem Dirty Dancing. Brał udział w widowisku muzyczno-tanecznym, wyprodukowanym przez Stołeczną Estradę pt. Rock Loves Chopin, z którym występował na całym świecie, min. w Szanghaju, Kairze, Zagrzebiu, Bukareszcie czy Zurichu.

Jako członek zespołu baletowego Teatru Rozrywki tańczy w musicalach: Billy Elliot, Jekyll & Hyde, Jesus Christ Superstar, Młody Frankenstein, Niedziela w parku z Georgem, Producenci, Rekopis znaleziony w Saragossie, Skrzypek na dachu oraz w bajce muzycznej Kot w butach. Jest Faunem w spektaklu Popołudnie fauna D. Knapik i Ł. Wojtyski.

Foto: Tomasz Zakrzewski
Turkolog, tłumacz, literaturoznawca (1917-2011). Ukończyła Szkołę Wschodoznawczą przy Instytucie Wschodnim w Warszawie (1938), później Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego (1959). Oddała się całkowicie pracy translatorskiej i naukowej. Interesowały ją: mitologia, poezja, teatr i rytuał.
 
Przetłumaczyła i opublikowała m.in. kilka tomów poezji opatrzonych obszernymi analizami literackimi: wybitnego współczesnego poety Nazima Hikmeta oraz słynnego mistyka sufickiego (XIII-XIV w.) Yunusa Emre, a także romanse rycerskie z XIV w.: Księgę miłości Mehmeda, Daniszmendname, Księgę czynów Melika Daniszmenda Arif Alego, kazachski epos Kobłandy Batyr, Jusufa i Zelihę Szejjata Hamzy oraz opartą na mitach tureckich książkę Mustafy Sepetçioğlu Synowie Bozkurt.
 
Napisała Mitologię ludów tureckich i była współautorką Historii literatury tureckiej. W ostatnich latach życia pasjonował ją szamanizm i warsztat aktorski szamanów.