Norm Foster
MIĘDZY ŁÓŻKAMI
Teatr Capitol z Warszawy

Między łóżkami to inteligentna komedia Norma Fostera składająca się z sześciu epizodów, które przedstawiają zabawne, ale również wzruszające losy mieszkańców prowincjonalnego miasteczka w Kanadzie. Wszystko dzieje się w ciągu dwóch godzin, choć w sześciu różnych pokojach, w których głównym meblem jest łóżko. Para 50-latków godzących się uprawiać sex na antenie radiowej, włamywacze zawodowiec i amator-księgowy, starzejąca się gwiazda rocka Tommy Quick i jego młodociana fanka pragnąca przeżyć z nim ten pierwszy raz, szef clubu go-go, który musi zwolnić nieudolną striptizerkę, taksówkarka bez zmysłu orientacji w terenie i inni. W sumie 15 postaci granych brawurowo przez piątkę znakomitych aktorów. Doskonała zabawa, ale również refleksja i wzruszenie. Po prostu dobry teatr.


Obsada:
Katarzyna SKRZYNECKA/ Joanna KUROWSKA
Maria NIKLIŃSKA
Artur BARCIŚ
Lesław ŻUREK/ Robert MAJEWSKI
Radosław PAZURA
 
Reżyseria: Artur Barciś
Tłumaczenie: Mirosław Połatyński
Scenografia: Krzysztof Kelm
Kostiumy: Grażyna Gudejko i Bartek Gudejko
Muzyka: Piotr Hajduk
 
czas trwania: 120 min. z przerwą

PREMIERA LAUREATA 5. EDYCJI ENTRÉE!

Małgorzata Karolina Piekarska
BUBLOTEKA

Spektakl laureatów 5.edycji Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE, realizowany w ramach nagrody głównej, czyli półrocznej rezydencji w Teatrze Rozrywki, połączonej z produkcją i promocją nowego spektaklu. Laureaci zwyciężyli monodramem Listy do Skręcipitki w wykonaniu Zacharjasza Muszyńskiego.

„Świat jest teatrem. Bóg reżyserem.
Człowiek aktorem. Diabeł suflerem.”

Rzecz dzieje sie w małej, warszawskiej, osiedlowej bibliotece. Bibliotekarzem jest tu Piotr. Z zawodu aktor, który – by ratować swoje małżeństwo – decyduje się odciąć od show bussinesu i schować za biurkiem wśród regałów książek. Pewnego dnia do biblioteki przychodzi Andrzej… Niby zwykły czytelnik, niby pisarz amator. Ale czy rzeczywiście?

Bubloteka to opowieść o kulturze i popkulturze, o książkach, życiu, miłości oraz chęci bycia popularnym i sławnym za wszelką cenę. Czy życie współczesnych gwiazd to bubel? Czym jest życie przeciętnego człowieka obcującego z popkulturą? I co ma do tego literatura?

scenariusz: Małgorzata Karolina Piekarska

występują:
Janusz Leśniewski
Zacharjasz Muszyński

WIĘCEJ O SPEKTAKLU I JEGO TWÓRCACH:
http://bubloteka.com.pl/

 

„H(2)O”
TEATR STREFA OTWARTA
 
Spektakl jest pogłębionym studium kluczowej sceny w dramacie Hamlet. Powstał z inspiracji profesora Mirosława Kocura, który podczas studiów w krakowskiej PWST zaproponował studentom wystawienie Hamleta w języku staroangielskim. Podjęliśmy wówczas wspólnie próbę rekonstrukcji metody pracy aktora elżbietańskiego. To doświadczenie natchnęło nas do dalszych badań, a nade wszystko do wnikliwszej analizy praktyk teatru elżbietańskiego, w nadziei odkrycia zapomnianych jakości teatralnych oraz własnych środków wyrazu.
Scena spotkania Hamleta z Ofelią oferuje nam możliwość wnikliwego przyjrzenia się zawikłanym relacjom pomiędzy dwojgiem ludzi. Hamlet i Ofelia prowadzą ze sobą nieustanną i niebezpieczną grę. Grają, a właściwie walczą na śmierć i życie. Zmuszeni przez uczucie, które ich łączy.
Interpretujemy tą słynną scenę nietradycyjnie. Dekonstruujemy tekst, ale tylko po to, by móc konstruować go na nowo z pomocą naszych własnych cielesności. Próbujemy ujawnić nowe sensy, znaczenia, skojarzenia.
Hamlet i Ofelia wchodząc w interakcje z widzem, kształtują performans oparty na improwizacji. Badają granice teatru, dając widzom możliwość wypowiedzi, wyrażania uczuć i co najważniejsze – decydowania.
Performatywnie potraktowana jest również sama przestrzeń teatralna, która obala standardowy podział na scenę i widownię, sadzając widzów jak najbliżej aktorów, jednocześnie zawężając przestrzeń gry do wąskiego prostokąta.
Autorski projekt Anny Rakowskiej i Piotra Miszteli pod opieką artystyczną prof. Mirosława Kocura.
 
reżyseria: Anna Rakowska, Piotr Misztela
opracowanie muzyczne: Piotr Zakrzewski
występują: Anna Rakowska, Piotr Misztela
 
czas trwania: 90 min.

foto: Edyta Antoniewicz


foto: Greg Goodale
„MACHT MIR SPAß”
Novy Ruch Teatr
 
Macht mir Spaβ to historia o przyjemnościach, rozgrywająca się w studio nagraniowym programu kulinarnego „Macht mir Spaβ”, w którym dwie prowadzące, na wzór „Perfekcyjnej Pani Domu”, przygotowują słodkie, jak one same, muffiny. Niestety, w biegu zdarzeń, natłoku obowiązków i telewizyjnych póz okazuje się, że „Perfekcyjne Panie Domu” wpadają w ciąg niespodziewanych zdarzeń, a w tle komplikacji pojawia się mściwa zbrodnia. Historia kończy się jednak happy endem.
W telewizji, jak w bajce!
 
scenariusz/reżyseria: Piotr Soroka    
choreografia: Piotr Soroka
opracowanie muzyczne: Piotr Soroka
scenografia: Adam Królikowski
projekcje: Marta Wyczółkowska
światło: Krzysztof Szczepańczyk
występują: Agnieszka Charkot, Agnieszka Dziewa
 
czas trwania: 45 min.


foto: GOPHOTO.PL
„NOVECENTO”
Marek Zimakiewicz
 
Nie jesteś naprawdę skończony, póki masz w zanadrzu jakąś dobrą historię i kogoś, komu możesz ją opowiedzieć, twierdzi Novecento, tytułowy bohater monologu napisanego przez Alessandro Baricco.
Pisarz obawiał się, że utwór jest (...) raczej formą pośrednią między tekstem przeznaczonym do wystawienia na scenie a opowiadaniem do czytania na głos. Ale teatr jest w pewnym sensie „opowiadaniem historii” a najbardziej w nim zajmujące jest to, „jak tę historię opowiedzieć”.
Autor podsuwa nam bohatera – pianistę geniusza, który urodził się na statku, na nim też grał i nigdy z niego nie zszedł na ziemię. Są to wystarczające powody, by chcieć zgłębić motywację tak zagadkowej postaci, poznać na czym polega jej wyjątkowość, którą był oczarowany jego przyjaciel trębacz. I to z jego punktu widzenia poznajemy krok po kroku życie Novecenta.
Nasz sposób na opowiedzenie tej niezwykłej historii to wzbogacenie teatru jednego aktora środkami wyrazu należącymi do teatru lalek – sztuki metafory. Użycie przez aktora przedmiotu, maski, dłoni i światła nadaje wydarzeniu dodatkowe znaczenia i wydobywa sens spotkania. Widzowie stają się świadkami ogromnej samotności człowieka, który stracił wszystko, ale zastało mu coś bardzo ważnego, coś czym podzielić się można w taki sposób tylko w teatrze.
Spektakl powstał jako jeden z egzaminów studentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, filii we Wrocławiu. Była to współpraca reżysera – Małgorzaty Kazińskiej z aktorem-lalkarzem Markiem Zimakiewiczem oraz studentkami Akademii Muzycznej i Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dzięki temu muzyka została specjalnie napisana i nagrana do spektaklu przez Annę Porzyc, ówczesną studentkę kompozycji, a scenografia (przede wszystkim rekwizyty) zaprojektowane i wykonane przez Magdalenę Nowak z kierunku scenografii.
Novecento od premiery w roku 2011 cieszy się bardzo pozytywnym odbiorem publiczności. Dlatego reprezentował PWST podczas VI Międzynarodowego Festiwalu Teatru Lalek i Animacji Filmowych Dla Dorosłych „Lalka też Człowiek” w Warszawie. Poza tym był prezentowany na Festiwalu Sto 2014 w Nowej Soli zorganizowanego przez Teatr Terminus A quo (Spotkania Teatru Otwartego), oraz w Zielonogórskim Ośrodku Kultury lub wielokrotnie we Wrocławiu w ramach współpracy z Teatrem Strefa Otwarta. Ostatnio spektakl wziął udział w „Zlocie Novecento”, który odbył się w ramach XLIV Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych w Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
Każde spotkanie z publicznością cieszy twórców i jest sprawdzianem umiejętności gry aktorskiej i wrażliwości na chwilę obecną, ponieważ aktor zwraca się cały czas bezpośrednio do publiczności, wyczuwając poziom uwagi i skupienia odbiorców oraz wchodzi z nimi w pewnego rodzaju dialog.
Za każdym razem te „żywe” spotkania z publicznością pokazują nam to, że tematy poruszane w spektaklu oraz forma, w jakiej są one przedstawiane ciągle wzruszają widzów i budzą w nich nieodkryty wcześniej głód na zabranie się w podróż w czasie (początek XX w.) i w przestrzeni (opisywane wydarzenia dzieją się na pokładzie ogromnego statku pasażerskiego „Virginian” przepływającego Ocean Atlantycki) i wciąż wzbudzają emocje jak śmiech i nostalgia oraz głębokie zastanowienie.
 
reżyseria: Małgorzata Kazińska
autor: Alessandro Baricco
muzyka: Anna Porzyc
scenografia: Magdalena Nowak
występuje: Marek Zimakiewicz
 
czas trwania: 45 min.

foto: Paweł Stawarz