ROMEO I JULIA

Jak pokazać prawdziwą miłość, żeby nie otrzeć się o banał? Po co dziś wystawiać w teatrach „Romea i Julię”, najsłynniejszy melodramat wszechczasów napisany przez Williama Szekspira pięć wieków temu? Czy jeszcze kogoś może zafascynować opowieść o parze naiwnych nastolatków, którzy za możliwość spełnienia swoich marzeń zapłacili życiem?
Jesteśmy przekonani, że może! Mimo że sztuka ta dziś kojarzy się przede wszystkim z nieszczęśliwą miłością tytułowych bohaterów, to ów zasadniczy wątek miłosny, dzięki któremu jest tak popularna, ginie czasem w gąszczu innych, choć równie zajmujących sytuacji, wynikających z nieporozumienia między rodami Montekich i Kapuletich - rodzin Romea i Julii. W naszej realizacji uwypuklona zostanie właśnie owa intensywna miłosna relacja, rodząca się gwałtownie między dojrzewającym, choć już trochę doświadczonym w tym względzie młodzieńcem i pożądającą nowych doznań jego rówieśniczką. Będzie to także opowieść mająca na celu uzmysłowienie nam brutalności i nieprzewidywalności śmierci, która stanie się przeznaczeniem dwójki kochanków, ponieważ zamiast ciepłego łoża, czeka na nich zimny grobowiec.
Odchodząc do innego świata, zostawią nam na pamiątkę kamienny balkon w jednej z kamienic w Weronie, która stanie się celem pielgrzymek milionów nieszczęśliwie zakochanych, szukających tam odwagi, by dalej walczyć o swą miłość.



„Baśnie Pana Szekspira” to teatralny projekt edukacyjny przygotowany z myślą o najmłodszych. Jego celem jest produkcja profesjonalnych spektakli dla dzieci w oparciu o adaptacje sztuk Williama Szekspira. Wysoka jakość artystyczna przedstawień została zagwarantowana poprzez zaproszenie do realizacji doświadczonych twórców teatralnych.
Projekt teatralny „Baśnie Pana Szekspira” to początek mądrego, konsekwentnego i pożytecznego działania na rzecz wykształcenia oraz poszerzania horyzontów myślowych i kulturowych dzieci i młodzieży. Naszym celem jest dotarcie z przedstawieniami tam, gdzie dostęp do teatru jest utrudniony i gdzie miejsce zamieszkania w znacznej mierze decyduje o możliwości uczestniczenia w dobrach kultury wysokiej. Szczególną uwagę przywiązujemy również do udziału w naszych przedstawieniach dzieci ze środowisk defaworyzowanych i zagrożonych wykluczeniem.
Wyjątkową okazją do realizacji projektu są przypadające w 2014 roku obchody 450. rocznicy urodzin oraz w 2016 roku 400. rocznicy śmierci największego dramaturga wszechczasów.



Stowarzyszenie Teatralne Tespis istnieje od 1999 roku w Katowicach. Jego celem jest promowanie polskiego teatru poprzez inicjowanie i wspieranie działań związanych z animacją i rozwojem twórczości teatralnej. Prowadzi najstarszy polski serwis informacyjny dotyczący teatralnego życia kulturalnego pod nazwą Dziennik Teatralny, którego redakcja zrzesza kilkudziesięciu recenzentów i współpracowników z całej Polski. Publikuje rocznie kilkaset recenzji i wywiadów. Stowarzyszenie organizuje także warsztaty dla recenzentów i konkursy upowszechniające wiedzę o polskim teatrze oraz patronuje przeglądom, festiwalom i premierom teatralnym.


TWÓRCY SPEKTAKLU:

Henryk Adamek – reżyser, autor adaptacji scenicznych. Twórca ponad sześćdziesięciu realizacji teatralnych w kraju i za granicą. Najczęściej reżyseruje teksty dramaturgów współczenych. Laureat wielu nagród, w tym  odznaki „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Złotej Maski.
Damian Banasz – artysta plastyk pochodzący z Bytomia ,obecnie zajmujący się scenografią. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, od 2012r asystent w Katedrze Scenografii wrocławskiej ASP. Związany z teatrem studenckim wrocławskiej PWST. Realizował dyplomy na wydziale Lalkarskim i Aktorskim, asystent scenografa przy spektaklach w Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze.
Rafał Smoleń – kompozytor, aranżer, instrumentalista. Kierownik muzyczny spektakli teatralnych oraz twórca muzyki do koncertów i przedstawień. Współpracuje z wieloma teatrami muzycznymi i dramatycznymi m.in. Teatrem Rozrywki i Teatrem Śląskim, a także z Filharmonią Śląską.
Katarzyna Błaszczyńska - aktorka Teatru Śląskiego w Katowicach. Ukończyła Wydział Aktorski PWSFTviT w Łodzi. Debiutowała w 2012 roku w spektaklu R. Cooney'a „Mayday 2” w reżyserii M. Śławińskiego w Teatrze Powszechnym w Łodzi. W tym samym roku rozpoczęła stałą współpracę z Teatrem Śląskim w Katowicach, gdzie do tej pory zagrała m.in. w „Piątej stronie świata” i „Morfinie”.
Violetta Smolińska - aktorka Teatru Śląskiego w Katowicach od 1992 roku. Absolwentka PWST w Krakowie (Wydział Aktorski we Wrocławiu). Ma w swoim dorobku role teatralne, telewizyjne i filmowe – współpracowała m. in. z W. Krzystkiem, L. Ptaszyńskim, M. Pieprzycą, M. Rosą. Laureatką m. in. nagrody Wojewody Śląskiego dla Młodych Twórców i Złotej Maski 2004.
Wiesław Kupczak - aktor Teatru Śląskiego w Katowicach. Absolwent PWST w Krakowie. Na swoim koncie oprócz wielu ról teatralnych ma również kreacje filmowe i telewizyjne. Zagrał w takich produkcjach, jak m. in. „Śmierć jak kromka chleba”, „Angelus”, „Jesteś Bogiem”, „Drogówka”, „Dom zły”, „Obywatel”. Wielokrotnie nagradzanym na międzynarodowych festiwalach.
Jakub Margosiak – student IV roku PWST w Krakowie. Zadebiutował w spektaklu dyplomowym "Na L..." na podst. "Alicji w krainie czarów" w reżyserii Aleksandry Koniecznej. Laureat głównej nagrody za autorską choreografię "Prywata konceptualna" na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Tańca w Tarnowie.
Damian Strzała - absolwent PWST w Krakowie. Zadebiutował w 2013 roku w spektaklu pt: „Koło Kwintowe” w reż. Aleksandry Popławskiej, a w 2014 roku zagrał w „Blue Room” w reż. Agnieszki Glińskiej. Interesuję się muzyką, teatrem, literaturą, filmem oraz życiem.

Pomysłodawca projektu – Ryszard Klimczak - założyciel i prezes Stowarzyszenia Teatralnego TESPIS w Katowicach, w kwietniu 1998 roku powołał do życia pierwszy w Polsce wortal poświęcony tematyce teatralnej o nazwie „Teatry w Internecie” przekształcony później w „Dziennik Teatralny”. Dzięki dużej oglądalności (5000 – 15 000 wejść dziennie) Dziennik Teatralny promuje polski teatr oraz, poprzez udostępnianie forum, stymuluje młodzież do aktywnego działania na rzecz lokalnych inicjatyw teatralnych w całej Polsce ze szczególnym uwzględnieniem województwa śląskiego.